Page 82 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 82

Sürdürülebilir Üretim ve Tüketimde Eko-Etiketlerin Önemi:
                                     Türkiye Çevre Etiket Sistemi
               1. Eko-Etiketler ve Sürdürülebilir Üretim ve Tüketime Etkileri

               Tüm Dünya’da yaşanan üretim artışı ve beraberinde yaşanan tüketim artışı,
            çevre üzerindeki baskıyı artırmakta ve doğal çevre bu gelişmelerden olumsuz
            etkilenmektedir.  Dünya  ekonomilerinin  mevcut  hızıyla  büyümesi,  sorumsuz
            tüketim  ve  üretim  kalıplarının  korunması  durumunda,  doğal  çevrenin  daha
            da  kötüleşmesi  beklenmektedir.  Bu  kötüleşmenin  önlenmesi  ve  doğal
            kaynakların  korunması  için,  tasarım  aşamasından  başlayarak  ürün  kalitesine
            çevresel kaygılarla özen gösterilmesi ve ürünlerin yaşam döngüleri boyunca
            daha  az  çevresel  etkiye  neden  olmaları  son  derece  önemli  bir  konu  olarak
            görülmektedir.  Buradaki  temel  zorluklardan  birisi;  tüketicileri,  tüm  yaşam
            döngüleri  boyunca  ürünlerin  doğal  çevre  üzerindeki  etkileri  konusunda
            eğiten ve aynı zamanda çevresel açıdan avantajları hakkında bilgilendiren bir
            sistem geliştirilmesidir. Bu noktada, tüketicileri çevre dostu ürün ve hizmetlere
            yönlendirme konusunda temel tüketici eğitim araçlarından biri olarak kabul
            edilen  eko-etiketleme  sistemleri  çözüm  olarak  görülmektedir.  Eko-etiketler,
            üreticiler  için  rekabet  avantajı  sağlama  anlamına  gelirken,  tüketiciler  için
            tüm yaşam döngüleri boyunca daha az ekolojik hasara neden olan ürünleri
            seçmelerine  yardımcı  bir  sistem  olarak  ortaya  çıkmaktadır.  Bu  çerçevede,
            eko-etiketleme  hem  sürdürülebilir  üretim  hem  de  sürdürülebilir  tüketim
            hedeflerine ulaşmada önemli bir rol oynayan bir tür çevresel politika aracı olarak
            kullanılmaktadır.  Wojnarowska  vd.  (2021)  çevre  dostu  ürünlerin  kullanımının
            üretiminin artırılmasının ve bu şekilde çevresel olumsuz etkilerin azaltılmasının
            tüketicilerin çevre dostu ürünleri satın almanın faydalarının farkına varmalarıyla
            sağlanabileceğini işaret etmektedir. Bununla birlikte, eko-etiketlerin doğru ve
            yeterli düzeyde kullanımını engelleyen temel engelin, tüketici ve üreticilerin
            sınırlı  ekolojik  farkındalığı  olduğu  işaret  edilmektedir.  Son  yıllarda,  kamu
            idarelerinin, eko-etiket sistemlerini bir kamu politika aracı olarak kullanmaya
            başladıkları  ve  eko-etiket  sistemlerinin  sürdürülebilir  kalkınma  hedefleri
            doğrultusunda  destek  sağlayan  araçlar  olarak  değerlendirmeye  çalıştıkları
            görülmektedir (Beyazıt, 2020). Bu eğilim benimsenmesi ve ilişkin uygulamaların
            hayata geçirilmesi ile üretici ve tüketicilerin ekolojik farkındalığının artmasına
            katkı sağlanacağı öngörülmektedir.
               Ürün ve hizmet eko-etiketleme süreçleri ve özellikle üçüncü taraf sertifikalı
            eko-etiketler, tüketicilerin bilinçli satın alma kararları almalarını kolaylaştıran,
            daha sürdürülebilir ürün ve hizmetlerin satın alınmasını teşvik eden sistemlerdir.
            Bu sistemler ile, tüketicilerin çaba sarf etmeksizin güvenilir bilgi edinmesi; satın
            almak istedikleri ürün/hizmetin yeniden kullanılabilirlik, onarılabilirlik veya geri
            dönüştürülebilirlik  özellikleri  hakkında  bilgi  edinmeleri  mümkün  olmaktadır.
            Eko-etiketlerin tüketiciyi daha çevre dostu satın alma kararlarına yönlendirecek
            davranış değişikliği için önemli bir araç olduğu belirtilmektedir (Meis-Harris
            vd., 2021). Ancak bu noktada; eko-etiketin doğru ve şeffaf kriterlere dayanan,



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  67
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87