Page 89 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 89

Mehmet Emin Birpınar, Ülkü Yetiş vd.


               •   Etiket  kriterleri  oluşturulurken,  uluslararası  AB-Eco  Label,  Almanya-
                  Blue Angel, Nordik Ülkeler-Nordic Swan Eko-etiketi gibi uygulamalarda
                  söz konusu kriterlerle ve kriterler için belirlenmiş olan eşik değerlerle
                  karşılaştırmalar yapılması,
               •   Bu  çerçevede  oluşturulan  taslak  kriterlerin  sektör  ile  paylaşılması  ve
                  görüş önerilerinin alınması,
               •   Bu görüş ve öneriler değerlendirilerek taslak kriterlerin oluşturulması.
               Süreci özetleyen Şekil 1’de görüldüğü gibi, ilk aşama, hedef ürün/hizmet
            grubu için aday kriterlerin geliştirilmesidir. Bu amaçla detaylı bir anket çalışması
            yapılarak hedef ürün ya da hizmete yönelik veri toplama amaçlı anket çalışması
            yapılmakta  ve  hedef  ürün/hizmet  grubu  için  diğer  ülkelerde  belirlenen
            kriterler derlenmektedir. Bu sırada, Avrupa Eko-etiket sistemi öncelikli olarak
            incelenmekte ve diğer eko-etiket kriterleri ile farklılıklar ve benzerlikler ayrıntılı
            olarak değerlendirilmektedir. Avrupa Ecolabel, Nordic Swan ve Blue Angel
            sistemleri, Bakanlık tarafından yayınlanan kriterlerin geliştirilmesi sırasında en
            çok başvurulan sistemlerdir.

                         Bilgi                                              Teknik
                       Toplanması                   YDD                   Değerlendir
                       • Anketler    Toplanan    çalışmaları ve   Alternatif   me
            Aday                     bilginin     en önemli    senaryolar   Komisyonu
           Kriter Seti  • Saha       biraraya    yaşam döngüsü   için YDA   tarafından ilk
                        Ziyaretleri  getirilmesi  aşamasının   çalışmaları  taslak
                                                  belirlenmesi             kriterlerin
                                                                          belirlenmesi
                                   Şekil 1. Kriter Geliştirme Süreci

               Kriter geliştirmedeki ikinci aşama, ilgili paydaşlardan ürün/hizmet bilgilerinin
            toplanmasıdır.  Örnek  olarak  cam  ürünleri  kriterlerinin  geliştirilmesinde  cam
            sektöründe  faaliyet  gösteren  225  firmaya  ulaşılmış  ve  11  firmadan  ürün
            kategorileri  ve  ürün  kompozisyonları  ile  ilgili  detaylı  bilgi  toplanmış  ve
            konsolide edilmiştir. Anketler aracılığıyla toplanan bilgiler, yalnızca ortalama
            ürün bileşimi hakkında bilgi üretmek için değil, aynı zamanda YDD analizlerinde
            kullanılacak  envanter  verilerini  oluşturmak  için  de  kullanılmaktadır.  Ürünler/
            hizmetler hakkında bilgi toplamanın temel amacı, Türkiye pazarındaki ürünler
            hakkında temsili bilgi toplamaktır.
               Tipik  ürün  bileşimi  hakkında  toplanan  bilgiler  değerlendirilerek  bir  sonraki
            adımda  YDD  analizleri  yapılmaktadır.  Hedef  ürün/hizmet  grubunun  çevresel
            etkilerini değerlendirmek ve daha da önemlisi yaşam döngüsü aşamalarını ve genel
            yaşam döngüsü etkilerine daha fazla katkıda bulunanları belirlemek için beşikten
            mezara YDD analizi yapılmaktadır. YDD çalışmalarında ağırlıklı olarak pilot tesis
            ve anket çalışmaları aracılığıyla toplanan veriler kullanılmakta; gerektiğinde eksik
            veya tutarsız veriler için literatür verileri de değerlendirilmektedir. YDD sonuçları



            74  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94