Page 181 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 181
Deniz Kaymak - Merih Aydınalp Köksal
Çalışmada, Türkiye’deki tüm havayolları tarafından kullanılan jet keroseninin
EF’ü olan 3,153 ton CO /ton yakıt değeri kullanılmıştır (IPCC, 2006). Denklem
2
(2) kullanılarak yıllık CO salımları hesaplanmıştır.
2
Sonuçlar ve Tartışmalar
Hava yolcu trafiği uzun dönem tahmini için ortaya konulan modelde
kullanılan bağımsız değişkenlerinin katsayıları, standart hataları, T istatistikleri
ve P değerleri Tablo 2’de verilmiştir.
Tablo 2: Oluşturulan modelin katsayıları
Değerler Katsayı Std. Hata T-İst. P-Değeri
Sabit terim -378.588,4 148.919,3 -2,542 3,16%
GSYİH (milyar $) 69,1 37,4 1,846 9,80%
Nüfus (milyon) 4.999,9 2.491,3 2,007 7,57%
Hava Yolu Seyahat Sayısı /100 kişi 56.775,9 27.336,9 2,077 6,76%
Tablo 3’te modelin tahmin performansını gösteren R , düzeltilmiş R ,
2
2
Hataların Ortalama Kare Kökü (HOKK) ve Ortalama Mutlak Yüzde Hata (OMYH)
değerleri verilmiştir. Modelin R si 0,995 ve düzeltilmiş R si 0,993. Bu değerler
2
2
modelin tahmin performansının oldukça yüksek olduğunu göstermektedir
(Barnston, 1992). Modelleme çalışması hâlihazırda temini mümkün olan
2005-2017 yılları arasındaki bağımlı veriler ile gerçekleştirilmiştir. Daha fazla
verinin temini mümkün olmadığından modelin kalibrasyonu ve validasyonun
yapılması mümkün olmamıştır.
Tablo 3: Modelin tahmin performansı
Parametre Değer
R 2 0,995
Düzeltilmiş R 2 0,993
HOKK 3.314.7
OMYH %6,29
Model ve modelde kullanılan bağımsız değişkenlerin 2030 yılına kadar
tahminleri kullanılarak üç senaryo temelinde RPK değerleri tahmin edilmiştir.
Şekil 3’te görülebileceği gibi 2017 yılında 160.918 milyon yolcu-km olan RPK
değeri 2030 yılında düşük, orta ve yüksek senaryo esaslarında sırası ile 283.140,
325.359 ve 375.270 milyon yolcu-km olarak tahmin edilmiştir.
166 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi