Page 181 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 181

Deniz Kaymak - Merih Aydınalp Köksal



               Çalışmada, Türkiye’deki tüm havayolları tarafından kullanılan jet keroseninin
            EF’ü olan 3,153 ton CO /ton yakıt değeri kullanılmıştır (IPCC, 2006). Denklem
                                 2
            (2) kullanılarak yıllık CO  salımları hesaplanmıştır.
                                 2

               Sonuçlar ve Tartışmalar


               Hava  yolcu  trafiği  uzun  dönem  tahmini  için  ortaya  konulan  modelde
            kullanılan bağımsız değişkenlerinin katsayıları, standart hataları, T istatistikleri
            ve P değerleri Tablo 2’de verilmiştir.
                                Tablo 2: Oluşturulan modelin katsayıları

              Değerler                    Katsayı   Std. Hata   T-İst.  P-Değeri
              Sabit terim                -378.588,4  148.919,3  -2,542   3,16%
              GSYİH (milyar $)             69,1      37,4      1,846     9,80%
              Nüfus (milyon)              4.999,9   2.491,3    2,007     7,57%
              Hava Yolu Seyahat Sayısı /100 kişi  56.775,9  27.336,9  2,077  6,76%
               Tablo  3’te  modelin  tahmin  performansını  gösteren  R ,  düzeltilmiş  R ,
                                                                               2
                                                                 2
            Hataların Ortalama Kare Kökü (HOKK) ve Ortalama Mutlak Yüzde Hata (OMYH)
            değerleri verilmiştir. Modelin R si 0,995 ve düzeltilmiş R si 0,993. Bu değerler
                                        2
                                                             2
            modelin  tahmin  performansının  oldukça  yüksek  olduğunu  göstermektedir
            (Barnston,  1992).  Modelleme  çalışması  hâlihazırda  temini  mümkün  olan
            2005-2017 yılları arasındaki bağımlı veriler ile gerçekleştirilmiştir. Daha fazla
            verinin temini mümkün olmadığından modelin kalibrasyonu ve validasyonun
            yapılması mümkün olmamıştır.
                                Tablo 3: Modelin tahmin performansı

                          Parametre                          Değer
                             R 2                             0,995
                         Düzeltilmiş R 2                     0,993
                            HOKK                              3.314.7
                           OMYH                              %6,29
               Model  ve  modelde  kullanılan  bağımsız  değişkenlerin  2030  yılına  kadar
            tahminleri kullanılarak üç senaryo temelinde RPK değerleri tahmin edilmiştir.
            Şekil 3’te görülebileceği gibi 2017 yılında 160.918 milyon yolcu-km olan RPK
            değeri 2030 yılında düşük, orta ve yüksek senaryo esaslarında sırası ile 283.140,
            325.359 ve 375.270 milyon yolcu-km olarak tahmin edilmiştir.






            166 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186