Page 185 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 185
Deniz Kaymak - Merih Aydınalp Köksal
olarak tahmin edilmiştir. 2030 yılına kadar akaryakıt talebine ilişkin sonuçlar,
Türkiye’nin sivil havacılık uluslararası akaryakıt talebinin düşük, orta ve yüksek
senaryoları için sırasıyla 7,5 milyon ton, 8,6 milyon ton ve 10 milyon ton olarak
tahmin edilmiştir. Düşük senaryo kapsamında Türkiye’nin uluslararası sivil
havacılık faaliyetlerinden kaynaklanan CO salımları 2030’da 25,54 milyon ton
2
olarak tahmin edilmiş ve bu en iyimser durumda bile Türkiye’nin uluslararası
sivil havacılığının CO salımlarının 2017 seviyelerine göre bir buçuk katı olması
2
beklenmektedir. Yüksek senaryoda ise 2030 CO salımlarının 31,21 milyon
2
ton olacağı tahmin edilmiş ve bu tahmin ile CO salımlarının 2030’da 2017
2
seviyelerine kıyasla iki katına çıkması beklenmektedir. Bu çalışmanın sonuçları,
sivil havacılık sektörünün CO salımlarının Türkiye’de hızla artan salım
2
kaynaklarından biri olmaya devam ettiğini göstermiştir. Ayrıca yakın gelecekte
sivil havacılık sektörünün Türkiye’nin karbon bütçesinden büyük bir pay alması
beklenebilir.
Bu çalışma, COVID-19 salgınının öncesinde yapılmış ve havacılık sektörüne
çok büyük etkileri olan bu salgının sonuçları, çalışmanın tahminlerinde
kullanılmamıştır. Salgından dolayı uçuş yasakları ile 2020 yılında havacılık
sektöründe yolcu uçuşlarının durma noktasına geldiği görülmüştür. Uçuşların
eski seviyelerine ulaşmasının da zaman alacağı öngörülmektedir. Bu nedenle
bu çalışmadaki tahminler, pandemi sonunda yolcu uçuşlarının eski seviyelerine
ulaşması durumunda hava taşımacılığındaki değişimlerin tahmininde
kullanılabilir.
Notlar
Çalışma, Deniz KAYMAK tarafından 2019 yılında Orta Doğu Teknik
Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü yüksek lisans programında
tamamlanan “Forecasting Carbon Dioxide Emissions of Turkey’s International
Civil Aviation through 2030” adlı tez çalışmasından yararlanılarak üretilmiştir.
Kaynakça
Adderpalli, S., Pagalday, G., Salonitis, K., ve Roy, R. (2018). “Socio-economic and
demographic factors that contribute to the growth of civil aviation industry”. 6th
International Conference on Through-life Engineering Services. Elsevier.
Airbus. (2018). Global Market Forecast 2018-2037.
Barnston, A. (1992). Correspondence among the Correlation root mean square
error and Heidke Verification Measures; Refinement of the Heidke Score. Notes
and Correspondence. Washington D.C.: Climate Analysis Centre.
170 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi