Page 185 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 185

Deniz Kaymak - Merih Aydınalp Köksal



            olarak tahmin edilmiştir. 2030 yılına kadar akaryakıt talebine ilişkin sonuçlar,
            Türkiye’nin sivil havacılık uluslararası akaryakıt talebinin düşük, orta ve yüksek
            senaryoları için sırasıyla 7,5 milyon ton, 8,6 milyon ton ve 10 milyon ton olarak
            tahmin  edilmiştir.  Düşük  senaryo  kapsamında  Türkiye’nin  uluslararası  sivil
            havacılık faaliyetlerinden kaynaklanan CO  salımları 2030’da 25,54 milyon ton
                                                 2
            olarak tahmin edilmiş ve bu en iyimser durumda bile Türkiye’nin uluslararası
            sivil havacılığının CO  salımlarının 2017 seviyelerine göre bir buçuk katı olması
                               2
            beklenmektedir.  Yüksek  senaryoda  ise  2030  CO   salımlarının  31,21  milyon
                                                        2
            ton olacağı tahmin edilmiş ve bu tahmin ile CO  salımlarının 2030’da 2017
                                                        2
            seviyelerine kıyasla iki katına çıkması beklenmektedir. Bu çalışmanın sonuçları,
            sivil  havacılık  sektörünün  CO   salımlarının  Türkiye’de  hızla  artan  salım
                                        2
            kaynaklarından biri olmaya devam ettiğini göstermiştir. Ayrıca yakın gelecekte
            sivil havacılık sektörünün Türkiye’nin karbon bütçesinden büyük bir pay alması
            beklenebilir.
               Bu çalışma, COVID-19 salgınının öncesinde yapılmış ve havacılık sektörüne
            çok  büyük  etkileri  olan  bu  salgının  sonuçları,  çalışmanın  tahminlerinde
            kullanılmamıştır.  Salgından  dolayı  uçuş  yasakları  ile  2020  yılında  havacılık
            sektöründe yolcu uçuşlarının durma noktasına geldiği görülmüştür. Uçuşların
            eski seviyelerine ulaşmasının da zaman alacağı öngörülmektedir. Bu nedenle
            bu çalışmadaki tahminler, pandemi sonunda yolcu uçuşlarının eski seviyelerine
            ulaşması  durumunda  hava  taşımacılığındaki  değişimlerin  tahmininde
            kullanılabilir.

               Notlar

               Çalışma,  Deniz  KAYMAK  tarafından  2019  yılında  Orta  Doğu  Teknik
            Üniversitesi  Çevre  Mühendisliği  Bölümü  yüksek  lisans  programında
            tamamlanan “Forecasting Carbon Dioxide Emissions of Turkey’s International
            Civil Aviation through 2030” adlı tez çalışmasından yararlanılarak üretilmiştir.

               Kaynakça


               Adderpalli, S., Pagalday, G., Salonitis, K., ve Roy, R. (2018). “Socio-economic and
               demographic factors that contribute to the growth of civil aviation industry”. 6th
               International Conference on Through-life Engineering Services. Elsevier.

               Airbus. (2018). Global Market Forecast 2018-2037.

               Barnston,  A.  (1992).  Correspondence  among  the  Correlation  root  mean  square
               error and Heidke Verification Measures; Refinement of the Heidke Score. Notes
               and Correspondence. Washington D.C.: Climate Analysis Centre.



            170  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190