Page 184 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 184
Co Salımının Tahmini
2
Şekil 5: Üç senaryo bazında 2018-2030
arası için tahmin edilen CO salım değerleri (milyon ton)
2
Genel Sonuçlar
Sivil havacılık sektörü küresel antropojenik CO salımlara yaklaşık %2-3
2
oranında katkıda bulunmaktadır. Bu sektörün, iklim değişikliğine küçük oranda
katkı sağlamasına rağmen, diğer sektörlere göre çok daha hızlı büyüme
eğilimi göstermektedir. Diğer yandan gelişmekte olan her ülkede olduğu gibi
Türkiye’de de sivil havacılık faaliyetleri hava trafiği açısından 2000’li yıllardan
itibaren hızla artmaktadır. Böylece sektörün CO salımları orantılı olarak
2
artmakta ve iklim değişikliği üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.
Ancak Türkiye’de havacılık faaliyetlerini kısıtlamadan yerel veya bölgesel
olarak alınan çevre koruma önlemlerini takip ederek sektörün sürdürülebilir
büyümesini sağlamak için karar alma mekanizmalarında kullanılabilecek yol
gösterici bir tahmin çalışması bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu çalışmada,
havacılık sektöründe keskin bir büyüme yaşayan bir ülkenin gelecekteki CO
2
salımlarını tahmin edebilecek bir yöntem geliştirilmesi amaçlanmış ve hava
trafiği büyümesi üzerinde nedensel etkisi olan temel faktörler araştırılmıştır.
Ayrıca, bu çalışma Türk sivil havacılık sektörünün uluslararası hava trafik talebini
tahmin eden, Türk uçak operatörlerinin dış hat uçuşları yakıt talebini belirleyen
ve ilgili CO salımlarını hesaplayan ilk kapsamlı çalışmadır.
2
Çalışmada, hava yolcu sayısını tahmin için geliştirilen model düşük, orta ve
yüksek durumları temsil eden üç farklı senaryo altında çalıştırılmıştır. Düşük,
orta ve yüksek senaryolar temelinde hava yolcu sayısı 2017’de 160.918 milyon
yolcu-km’den 2030’da sırası ile 283.140, 325.359 ve 375.270 milyon yolcu-km
Yıl 1 / Sayı 1 / Ocak 2022 169