Page 183 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 183
Deniz Kaymak - Merih Aydınalp Köksal
Şekil 4: Üç senaryo bazında 2018-2030 arası için tahmin edilen yakıt tüketim değerleri (ton)
Türkiye’nin uluslararası sivil hava ulaşımı esasında yakıt tüketimi tahmininin
yapıldığı başka bir çalışmada, 2023 yılında yakıt tüketimi 3,4 milyon ton ile 6,3
milyon ton arasında tahmin edilmiştir (Melikoğlu, 2016). Bu çalışmada 2023 yılı
için yakıt tüketimi 6,2 milyon ton ve 7 milyon ton arasında tahmin edilmiştir.
Yakıt tüketimleri tahminleri arasındaki farklar, çalışmalarda farklı yöntemlerin
kullanılmasından ve farklı varsayımlar üzerine inşa edilen modellerden
kaynaklanmaktadır. Diğer bir neden, çalışmalarda kullanılan modellere dahil
edilen veri setlerindeki farklılıklardan da kaynaklanmaktadır.
Üç senaryo temelinde 2018-2030 arası tahmin edilen yakıt tüketimi
Denklem (2)’de verilen IPCC Tier 1 yaklaşımı ile yakıt tüketimine bağlı CO
2
salımı hesaplanmıştır. Şekil 5’de üç senaryo esasında hesaplanan CO salımları
2
verilmiştir. Bu şekilde de görülebileceği gibi 2030 yılında uluslararası sivil hava
ulaşımından kaynaklanan CO salımı 23,54 milyon ton ve 31,21 milyon ton
2
arasında tahmin edilmiştir. Bu şekilde 2017 yılı CO salımlarının 2030’da bir
2
buçuk ile iki katı artması beklenmektedir. Literatürde CO salımlarını tahmin
2
etmek için özellikle Türkiye'ye yönelik yapılmış bir çalışma bulunmadığından
kıyaslama analizi ancak Nisan 2019'da yayınlanan Türkiye Ulusal Envanter
Raporu ile yapılabilmektedir. Bu rapor, uluslararası havacılık kaynaklı 1990-
2017 CO salımlarını içermektedir. 2017 yılı için raporda verilen yakıt tüketimini
2
IPCC Tier 1 hesaplama yaklaşımı ile uluslararası havacılığın CO salımları 2017
2
yılı için 11,11 milyon ton olarak hesaplanmıştır (TÜİK, 2019). Bu çalışmada ise
2017 CO salımı 16,29 milyon ton olarak hesaplanmıştır.
2
168 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi