Page 178 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 178
Co Salımının Tahmini
2
modelinde kullanıma uygun bağımsız değişkenler olarak bulunmuştur. Bu
modelin oluşturulması ile ilgili detaylı bilgiler Kaymak (2019)’da verilmiştir.
Ortaya konulan modelin R değeri bire yakın çıkmıştır. Model üç senaryo
2
esasında çalıştırılarak, hava yolcu trafiği düşük, orta ve yüksek senaryolar
temelinde 2030 yılına kadar tahmin edilmiştir. Bu senaryoların oluşturulması
ile ilgili detaylı bilgiler Kaymak (2019)’da verilmiştir. Daha sonra tahmin
edilen hava yolcu trafiği sayıları kullanılarak jet yakıt talebi ve buna bağlı CO
2
salımı hesaplanmıştır. Jet yakıt talebi hesaplamasında aşağıdaki denklem
kullanılmıştır.
YT = RPK * YY ( 1)
Y
Y
Y
Burada,
YT: Yıllık Yakıt Talebi (ton/yıl)
RPK: Ücretli Yolcu Kilometresi (milyon yolcu-kilometre)
YY: Yakıt Yoğunluğu (ton/milyon RPK)
Y: Yıl
Yakıt talebinin hesaplanmasından sonra, yakıt tüketimine bağlı CO salımı
2
Denklem (2)’de verilen Hükümetlerarası İklim Değişikliği Paneli (IPCC)’nin Tier
1 yöntemi kullanılarak hesaplanmıştır.
ECO = YT * EF (2)
2Y Y
Burada,
ECO : Yıllık CO Salımı (ton CO /yıl)
2 2 2
EF: CO Salım Faktörü (ton CO /ton)
2
2
Tahmin modelinin ortaya çıkarılmasında 2005-2017 yılları arası için kullanılan
veriler, Tablo 1’de verilmiştir.
Tablo 1: Model oluşturmasında kullanılan veriler
Yıl RPK, milyon GSYİH, sabit 2010 Nüfus, milyon Kişi Başı Hava Yolu
yolcu-km milyar $ Seyahat Sayısı
(World Bank, 2019)
(World Bank, 2019) (World Bank, 2019)
(ICAO, 2001)
2005 23.082 658 67,90 0,0021
2006 24.895 705 68,76 0,0026
2007 32.230 740 69,60 0,0028
2008 46.643 747 70,44 0,0031
2009 51.357 712 71,34 0,0038
2010 61.931 772 72,33 0,0051
Yıl 1 / Sayı 1 / Ocak 2022 163