Page 175 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 175

Deniz Kaymak - Merih Aydınalp Köksal


               Giriş


               Havacılık sektörü 1950’li yıllarda ulaştırma sektörünün küçük bir bölümünü
            teşkil  ederken  günümüzde  kıtaları  iş,  turizm,  ticaret,  savunma  ve  insani
            amaçlarla birbirine bağlayarak ülkelerin ekonomik kalkınmasında hayati bir rol
            oynamaktadır. Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı (ICAO) tarafından yayınlanan
            yıllık raporlara göre taşınan yolcu sayısı 1980’de 0,6 milyar iken, 2017’de 4,1
            milyara yükselmiş, uluslararası ve iç hat hizmetler dahil olmak üzere küresel
            toplam gelir trafiği, 2017 yılında 945 milyar RTK  (ücretli ton-kilometre) değerini
                                                     1
            aşarak son beş yılda yıllık ortalama %6 oranında artmıştır. Aynı yıl, ICAO üye
            devletlerinin havayollarının işletme gelirleri 2000 seviyelerine göre yüzde 150
            artarak  757  milyar  dolara  ulaşmıştır  (ICAO,  2000-2017;  ICAO,  2017).  Ayrıca,
            Boeing  tarafından  yayınlanan  raporda,  dünya  genelinde  yolcu  trafiğinin
            %5’in üzerinde artacağı ve önümüzdeki 20 yılda bu büyüme trendinin devam
            edeceği tahmin edilmiştir (Boeing, 2013).
               Türkiye’de  havacılık  sektörü  serbestleşme  politikalarının  uygulanması  ve
            özel şirketlere teşviklerin sağlanmaya başlanmasıyla gelişmeye ve genişlemeye
            başlamıştır. Uygulanan politika sayesinde 2000’li yıllara kadar Türk Hava Yolları
            hakimiyetinde olan sektöre özel şirketler de girmeye başlamıştır. 2003 yılından
            sonra bu alanda alınan tedbirler devreye girmiş ve sektörde istikrar sağlanmış,
            havacılık sektörü Türkiye’nin ekonomik kalkınmasında önemli bir aktör haline
            gelmiştir.
               Sivil  Havacılık  Genel  Müdürlüğü  tarafından  2018  yılında  yayınlanan
            faaliyet  raporuna  göre  Türkiye’de  11  adet  ticari  havayolu  ve  57  havalimanı
            bulunmaktadır.  ICAO  2017  Yılsonu  Raporu’na  göre  Türkiye  dünyada,
                2
            RPK   (ücretli  yolcu-kilometre)  sıralamasında  12,  RTK  (ücretli  ton-kilometre)
            sıralamasında  11.  sırada  yer  almıştır.  Bu  raporlarda  yer  alan  hava  trafik
            verilerine göre Türkiye’deki yolcu, uçak ve yük trafiğinde son yıllarda dünya
            ortalamalarına kıyasla daha yüksek yüzdelerde, önemli artışlar gerçekleşmiştir.
               Bu zamana kadar endüstri ve bölgesel kuruluşlar tarafından yapılan hava
            trafiği büyümesi çalışmaları, bölgesel bazlı hava trafik tahminlerini ve rota bazlı
            hava trafik gelişmelerini içermektedir. Bu çalışmalarda Türkiye, coğrafi konumu
            nedeniyle çoğu ülkenin havacılık sektöründeki değişimlerin  oldukça stabilize
            olduğu  Avrupa  bölgesine  dahil  edilmiştir.  Ancak  Avrupa’nın  bir  parçası
            olmasına  rağmen,  Türkiye’nin  sivil  havacılığının  büyüme  genel  temayülü
            (trendi),  Avrupa’daki  büyüme  temayulunu  takip  etmemektedir.  Avrupalı
            ülkelerin  havacılık  sektörünün  1970  ile  2000  yılları  arasında  yaşamış  olduğu

            1 CSB kaynaklarına uyumlu tanım: Havacılık endustrisinde bir ton yükün ücret karşılığında bir kilo-
            metre mesafeye taşınmasıyla elde edilen trafik ölçü birimidir.
            2 CSB kaynaklarına uyumlu tanım: Havacılık endustrisinde bir yolcunun ücret karşılığında bir kilo-
            metre mesafeye taşınmasıyla elde edilen trafik ölçü birimidir.



            160  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180