Page 174 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 174
TÜRKİYE’NİN ULUSLARARASI SİVİL HAVA
ULAŞIMINDAN KAYNAKLANAN CO SALIMININ TAHMİNİ
2
Deniz KAYMAK - Merih AYDINALP KÖKSAL
ÖZ
Havacılık sektörü günümüzde kıtaları birbirine bağlayarak ülkelerin ekonomik
kalkınmasında hayati bir rol oynamaktadır. Hava yolu ulaşımı, dünyada ve ül-
kemizde diğer ulaşım sistemlerine göre sahip olduğu üstünlükler sayesinde
gün geçtikçe daha fazla tercih edilmektedir. Havacılık endüstrisine olan tale-
bin her geçen gün artması nedeni ile kaçınılmaz olarak sektörden kaynaklanan
CO salımlarında hızlı bir artış yaşanmaktadır. Salım oranı ile iklim değişikliğine
2
görece küçük oranlarda katkıda bulunmasına rağmen, havacılık endüstrisi di-
ğer salım kaynaklarından veya sektörlerden çok daha hızlı bir büyüme eğilimi
göstermektedir. Bu çalışmada, Türkiye’nin 2018-2030 yılları için IPCC yöntemi
kullanılarak uluslararası sivil havacılık faaliyetlerine bağlı olarak ortaya çıka-
cak CO salımları Türkiye’nin hava yolcu trafiği talebi modellenerek senaryolar
2
bazında hesaplanmıştır. Hava yolcu trafik modellemesinde yüksek senaryoya
göre 375.270 yolcu-km ve düşük senaryoya göre ise 283.140 milyon yolcu-km
değerine ulaşılacağı tahmin edilmiştir. Hesaplanan hava yolcu trafik verilerine,
yakıt verimliliği varsayımları ilave edilerek gelecekteki yakıt ihtiyacı ve buna
karşılık gelen CO salımı hesaplanmıştır. Çalışma neticesinde Türkiye’nin 2030
2
yılı uluslararası havacılık kaynaklı CO salımlarının 23,54 milyon ton ve 31,21
2
milyon ton arasında olması beklenmektedir. Türkiye'nin uluslararası sivil hava-
cılığının CO salımlarının 2030'da 2017'ye kıyasla düşük senaryo bazında bir
2
buçuk ve yüksek senaryo bazında ise iki katına çıkması beklenmektedir. Bu
çalışmanın sonuçları, sivil havacılık sektörü CO salımlarının, Türkiye'de en hızlı
2
büyüyen CO kaynaklarından biri olduğunu göstermiştir. Ayrıca, sivil havacılık
2
sektörünün yakın gelecekte Türkiye'nin karbon bütçesinden büyük bir pay al-
ması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: CO Salımı, Sivil Havacılık, Havacılık Salımları, Uluslarara-
2
sı Havacılık, İklim Değişikliği.
Yıl 1 / Sayı 1 / Ocak 2022 159