Page 174 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 174

TÜRKİYE’NİN ULUSLARARASI SİVİL HAVA
          ULAŞIMINDAN KAYNAKLANAN CO  SALIMININ TAHMİNİ
                                                      2






                           Deniz KAYMAK - Merih AYDINALP KÖKSAL



            ÖZ
            Havacılık sektörü günümüzde kıtaları birbirine bağlayarak ülkelerin ekonomik
            kalkınmasında hayati bir rol oynamaktadır. Hava yolu ulaşımı, dünyada ve ül-
            kemizde diğer ulaşım sistemlerine göre sahip olduğu üstünlükler sayesinde
            gün geçtikçe daha fazla tercih edilmektedir. Havacılık endüstrisine olan tale-
            bin her geçen gün artması nedeni ile kaçınılmaz olarak sektörden kaynaklanan
            CO  salımlarında hızlı bir artış yaşanmaktadır. Salım oranı ile iklim değişikliğine
               2
            görece küçük oranlarda katkıda bulunmasına rağmen, havacılık endüstrisi di-
            ğer salım kaynaklarından veya sektörlerden çok daha hızlı bir büyüme eğilimi
            göstermektedir. Bu çalışmada, Türkiye’nin 2018-2030 yılları için IPCC yöntemi
            kullanılarak uluslararası sivil havacılık faaliyetlerine bağlı olarak ortaya çıka-
            cak CO  salımları Türkiye’nin hava yolcu trafiği talebi modellenerek senaryolar
                   2
            bazında hesaplanmıştır. Hava yolcu trafik modellemesinde yüksek senaryoya
            göre 375.270 yolcu-km ve düşük senaryoya göre ise 283.140 milyon yolcu-km
            değerine ulaşılacağı tahmin edilmiştir. Hesaplanan hava yolcu trafik verilerine,
            yakıt verimliliği varsayımları ilave edilerek gelecekteki yakıt ihtiyacı ve buna
            karşılık gelen CO  salımı hesaplanmıştır. Çalışma neticesinde Türkiye’nin 2030
                           2
            yılı uluslararası havacılık kaynaklı CO salımlarının 23,54 milyon ton ve 31,21
                                             2
            milyon ton arasında olması beklenmektedir. Türkiye'nin uluslararası sivil hava-
            cılığının CO  salımlarının 2030'da 2017'ye kıyasla düşük senaryo bazında bir
                       2
            buçuk ve yüksek senaryo bazında ise iki katına çıkması beklenmektedir. Bu
            çalışmanın sonuçları, sivil havacılık sektörü CO  salımlarının, Türkiye'de en hızlı
                                                     2
            büyüyen CO  kaynaklarından biri olduğunu göstermiştir. Ayrıca, sivil havacılık
                        2
            sektörünün yakın gelecekte Türkiye'nin karbon bütçesinden büyük bir pay al-
            ması beklenmektedir.

            Anahtar Kelimeler: CO  Salımı, Sivil Havacılık, Havacılık Salımları, Uluslarara-
                                  2
            sı Havacılık, İklim Değişikliği.


                                                                   Yıl 1 / Sayı 1 / Ocak 2022  159
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179