Page 176 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 176

Co  Salımının Tahmini
                                         2

            hızlı  büyümeyi,  Türkiye  2000’li  yıllardan  sonra  deneyimlemeye  başlamıştır.
            Bu sebeple Türkiye’de havacılık sektörü hala gelişmekte ve hızla büyümeye
            devam etmektedir. Dolayısıyla bu raporlarda Avrupa için yayınlanan büyüme
            oranları Türkiye’nin büyüme eğilimini çok iyi yansıtmamaktadır.
               Öte yandan, havacilik sektörünün Dünya'da ve Türkiye'de hızlı büyümesinin
            devam ettiği ve bu büyümenin sürmesinin beklendiği, uçak motorlarında jet
            yakıtının yanması sonucu ortaya çıkan sera gazı salımlarına (SGS) kaçınılmaz
            olarak artış göstermesi beklenmektedir. Hâlihazırda havacılık faaliyetleriyle ilgili
            salımlar, toplam küresel antropojenik CO  salımlarına yaklaşık %2-3 oranında
                                                 2
            katkıda bulunmaktadır (Edwards v.d., 2016). Havacılık, iklim değişikliğine küçük
            yüzdelerde katkıda bulunmasına rağmen, diğer salım kaynaklarına göre çok
            daha hızlı bir büyüme trendi göstermektedir (Mayor ve Tol, 2009). Dolayısıyla
            havacılık sektörünün iklim değişikliğine etkisi ve uluslararası CO  salımlarının
                                                                     2
            kontrolü politika yapıcılar için önemli bir konu haline gelmiştir.
               Bu  çalışma,  Türkiye’de  havacılık  faaliyetlerini  sınırlamadan  sektörün
            uzun  vadeli  sürdürülebilir  büyümesini  sağlamak  için  alınacak  kararlarda  yol
            göstermesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada Türkiye’nin uluslararası sivil havacılık
            faaliyetleriyle  ilişkili  CO   salımları,  ekonometrik  regresyon  analizine  dayalı
                                  2
            olarak  2030  yılına  kadar  tahmin  edilmiştir .  Çalışmada  yalnızca  uluslararası
                                                  3
            düzeyde gerçekleştirilen ticari hava taşımacılığı hizmetiyle ilişkili CO  salımları
                                                                        2
            tahmin  edilmiştir.  Makalenin  ikinci  bölümünde,  havacılık  sektörüne  bağlı
            yolcu,  yakıt  ve  salım  modellemelerini  içeren  çalışmalar  özetlenmiş,  sonraki
            bölümde çalışmada kullanılan yöntem ve veri kaynakları verilmiştir. Dördüncü
            bölümde çalışmadan elde edilen tahmin sonuçları verilmiş ve sonraki bölümde
            makalenin genel sonuçları listelenmiştir.
               Önceki Çalışmalar
               Türkiye’de  daha  önce  bu  konu  özelinde  yapılmış  bir  çalışma  olmasa  da,
            literatürdeki  hava  trafiğinin  büyümesini  etkileyen  faktörlerin  belirlenmesi
            ve  gelecek  yakıt  talebi  tahmin  edilmesi  konularında  yapılan  çalışmalar
            incelenmiştir.
               2013 yılında yapılan bir çalışmada, Türkiye’de şehir çifti bazında iç hat için
            hava yolculuğu talebini etkileyen faktörleri belirlemek için yarı logaritmik bir
            regresyon modeli kurulmuştur. Bu çalışma her ne kadar iç hat uçuşlarını dikkate
            alsa da göstergeler açısından yol gösterici olmuştur. Çalışmada kentsel nüfus,
            uzaklık ve turizm tesisindeki yatak sayısı Türkiye’de hava ulaşımı talebini olumlu
            etkileyen önemli makroekonomik faktörler olarak belirlenmiştir. Diğer taraftan;





            3  Covid-19 salgınına bağlı hava trafik düşüşü bu çalışmada göz önüne alınmamıştır.



                                                                   Yıl 1 / Sayı 1 / Ocak 2022  161
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181