Page 110 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 110

Sanayide Karbonsuzlaşma:
                                 Malzeme Etkinliği Stratejilerinin Rolü

               Nihayetinde,  tüketiciye  ulaşacak  malın  ilk  basamağı  olarak  tasarım
            aşaması çok önemlidir. Ürünün, az ya da fazla malzeme yoğun olması ürünün
            tasarımına  bağlıdır.  Bu  minvalde  tasarımcının  sürdürülebilirliği  önemsemesi
            ve bu bilinçte olması, daha az emisyona yol açan malzemeleri tercih etmesi,
            malzeme yoğunluğu düşük ürünler tasarlaması hem tasarım aşamasında hem
            de tasarım aşamasından sonra gelecek diğer aşamalarda malzeme etkinliğinin
            sağlanması açısından çok önemlidir.

               b. Üretim Aşaması ve Stratejiler

               İkinci aşama olan üretim aşaması, imalat veya yapım aşamalarının tümünü
            kapsamaktadır.  Yani  malzeme  üretimi  ve  mamul  mal  üretiminin  çeşitli
            aşamalarından  meydana  gelmektedir.  Örneğin  bir  arabanın  üretiminde
            kullanılan  çeliği  ele  alalım.  Öncelikle  ham  madde  olarak  doğadan  çıkarılıp
            işlenmekte ve yarı mamul mala (çelik boru, levha, çubuk vs.) dönüştürülmektedir.
            Bu yarı mamul mal daha sonra kesilip şekil verilerek mamul malın üretiminde
            kullanılmak üzere uyarlanmaktadır (arabadaki çelik gövde gibi).
               Bu  aşama,  üretim  faaliyetlerinin,  tasarım  aşaması  dışında  yer  alan  tüm
            aşamalarını kapsamaktadır. Üretim aşaması, malzemenin çıkarılması, işlenmesi,
            dönüştürülmesi  ve  nihai  malın  üretiminde  kullanılması  şeklinde  farklı
            basamaklara ve geniş bir kapsama sahip olması sebebiyle, farklı basamaklarda
            uygulanabilecek stratejilere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu aşamada uygulanabilecek
            stratejilerden biri üretim iyileştirmeleridir. Üretim iyileştirmesi, malzemenin yarı
            mamul  haline  getirilmesi  ve  nihai  malın  üretimine  katıldığı  süreçte  hurdanın
            azaltılması  anlamına  gelmektedir.  Örneğin,  malzemenin  kırpılmış,  moloz
            kısmının azaltılması gibi. Malzeme çıkarma, işleme ve dönüştürme süreçlerinin
            hepsinde hurda ortaya çıkması sebebiyle, hurdanın azaltılması, tüm basamakları
            ilgilendiren  ve  israfı  da  önleyen  önemli  bir  stratejidir.  Üretim  aşamasında
            önerilen çoğu strateji, malzemelerin ya da ürünlerin üretim sürecinde meydana
            gelen  malzeme  kayıplarının  azaltılması  ve  aşırı  malzeme  kullanımının  önüne
            geçilmesine yöneliktir. Buna göre, malzeme kayıpları hem metal hem de metal
            dışı malzemelerde meydana gelebilmektedir. Metalik malzemelerde, yeniden
            eritme ve yeniden şekillendirme; beton ve çimento gibi metal dışı malzemelerin
            ise, ürünün üretimi için gerekli olan miktarı aşan tedarik miktarlarını azaltma,
            fazla tedarik edilen malzemelerin diğer kullanımlara yönlendirilmesi ve daha iyi
            depolama ve saklama yöntemlerinin geliştirilmesi örnek stratejilerdir.

               c. Kullanım Aşaması ve Stratejiler

               Kullanım aşaması, üretilmiş malın nihai kullanımını ve tüketimini ifade eden
            bir  aşamadır.  Dolayısıyla,  bu  aşamada  artık  çalışmaya  konu  olan,  malzeme
            ve  çeşitli  girdilerle  yapılan  üretim  değil,  üretilmiş  malın  tüketimidir.  Genel



                                                                 Yıl 1 / Sayı 2 / Temmuz 2022  96
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115