Page 111 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 111

Burcu Hiçyılmaz - Sedat Alataş - Etem Karakaya


            anlamıyla, kullanım aşaması stratejileri ürünün nihai tüketiciye ulaşmasından
            sonra  daha  uzun  kullanılabilir  olmasını  hedeflemektedir.  Yeni  ham  madde
            çıkarımını  ve  yeni  malzeme  üretimini  azaltacak  şekilde  malzemenin  ya  da
            ürünün  ömrünün  uzatılması,  ürün  tamiri  (repair),  üretilmiş  ya  da  üretilecek
            olan  ürünlerin  daha  yoğun  kullanımının  ve  paylaşımının  sağlanması  bu
            stratejileri ifade etmektedir. Tamir, örneğin bir bisikletin freni bozulduğunda,
            yeniden  bisiklet  alınması  yerine,  freninin  tamir  ettirilmesidir.  Bu  yöntemle
            yeni bir bisikletin üretilmesi için gerekli olan malzemelerden tasarruf etmeyi
            sağlayacaktır. Daha yoğun kullanım, üretilmiş ürünlerin daha çok kişi tarafından
            kullanılabilmesi  anlamına  gelmektedir.  Örneğin,  araba  havuzu  oluşturularak
            arabaların  paylaşımlı  ve  daha  yoğun  kullanılmasının  sağlanması  bu
            stratejilerden biridir. IRP (2020b) raporuna göre, en fazla malzeme etkinliği ve
            sera gazı emisyonu azaltım potansiyeli olan stratejilerden biri kullanım aşaması
            stratejilerinden yoğun kullanımdır.  Bu stratejilerin yanı sıra, tüketicilerin ikinci
            el mallara yönlendirilmesi (second hand) ve ürünün bir başka tüketim amacına
            uygun  hale  getirerek  (repurposing)  tüketilmeye  devam  edilebilir  kılınması
            kullanım ömrü sonu gelmeden uygulanabilecek olan yeniden kullanım (reuse)
            stratejileri içerisinde yer almaktadır. Sıfır araba yerine ikinci el tercih edilmesi;
            çelik varillerin ya da plastik bidonların hayvan sulama/besleme teknesi haline
            getirilmesi  ya  da  kompostlama  kutusu  olarak  kullanılması  bu  stratejilere
            verilebilecek  bazı  bilindik  örneklerdir.  Ancak  bu  stratejiler  hem  ön  tedarik
            hazırlığını  hem  de  tüketici  deneyimini  etkileyecek  ve  tüketici  tercihlerinde
            değişime neden olabilecek stratejilerdir. Dolayısıyla, bu stratejiler doğrudan
            tüketicinin  seçimine  ve  ihtiyacına  bağlı  olarak  işlerlik  kazanabilir.  Kullanım
            aşamasında,  bu  sebeple,  asıl  odaklanılması  gereken  strateji,  tüketicilerde
            sürdürülebilirlik bilinci oluşturmaktır. Bu sayede daha az emisyona neden olan
            ürünleri tercih edecek olan tüketici daha küçük tasarlanmış, daha az emisyon
            ve malzeme yoğun ama aynı fonksiyonlara sahip ürünlere yönelebilecektir.

               d. Kullanım Ömrü Sonu ve Stratejiler

               Kullanım  aşaması  sonrasını  ve  ürünün  yaşam  sonunu,  kullanım  ömrünün
            sonuna gelinen bu aşama temsil etmektedir. Bu aşama, kullanım ömrü sona
            ermiş olan ürünün içerdiği malzemelerin, ham madde ihtiyacını azaltabilecek
            olması sebebiyle malzeme etkinliği açısından oldukça önemlidir. Dolayısıyla
            malzeme  etkinliğinin  sağlanmasında  ürünün  yaşam  sonu  stratejilerinin
            oynadığı rol, sadece kullanım ömrü dolduktan sonrasını ilgilendirmemektedir.
            Ömrü  biten  ürünlerden  elde  edilebilecek  malzemelerin  üretim  aşaması  ve
            kullanım  aşamasına  yeniden  kazandırılabilecek  olabilmesi  sebebiyle,  bu  iki
            aşamayı da ilgilendirmektedir.






             97  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116