Page 87 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Özel Sayı
P. 87

Günay Erpul - Özden Görücü - Atila Gül - Yusuf Güneş
                                 Reşat Akgöz - Kenan İnce - Ünal Satı Yılmaz

                6.  Sertifikanın Düzenlenmesi: Akredite kuruluşlar tarafından düzenlenen
                    karbon emisyon sertifikası, metrik ton olarak ölçülen karbon tutumunu
                    belgelemelidir.  Sertifikada,  keşideci,  lehtar,  emisyon  miktarı  ve
                    düzenleme tarihi gibi bilgiler yer almalıdır.
                7.  Türkiye  Karbon  A.Ş.’ye  Bildirim:  Sertifikalı  karbon  kredileri,  Türkiye
                    Karbon A.Ş. gibi bir kuruluş aracılığıyla borsada işlem görebilmelidir.
                    Karbon  kredisi,  kıymetli  evrak  niteliğinde  düzenlenerek  sermaye
                    piyasasında yatırım aracı olarak işlem görebilir.
                Bu şekilde, KÇ projeleri ve karbon ticareti hem çevresel sürdürülebilirliğe
              katkı sağlar hem de ekonomik bir değer yaratır.

                5. Tescil sisteminin Kurulması

                Karbon sertifikasyonu, bitkisel karbonun metrik ton birimiyle resmi olarak
              kayıt  altına  alınması  sürecini  ifade  eder.  Bu  sistemin  oluşturulması  için  ayrı
              bir yönetmelik veya yönerge gerekse de yasal bir temel sağlamak amacıyla
              yönetmelik düzeyinde yapılması tercih edilmelidir. İklim değişikliği kanununa
              bu  konuda  hüküm  eklenmesi,  tescil  sistemine  yasal  dayanak  sağlayacaktır
              (Kılıç Hernandez, 2019).
                Oluşturulacak   tescil   sisteminin   aşağıdaki   ilkeler   doğrultusunda
              yapılandırılması önemlidir (Bu ilkeler proje kapsamında ortaya konmuştur):
                •   Her proje için ayrı bir sayfa açılarak kayıt tutulmalıdır.
                •   Tescil işlemi, karbon hakkının doğumu anında yapılmalıdır.
                •   Tescil sistemi aleniyet ilkesiyle şeffaf olmalıdır.
                •   Tescil sebebe bağlı olarak gerçekleştirilmelidir.
                •   Tescil ve sicil sistemine güven ilkesi geçerli olmalıdır.
                •   Devlet, sicil sisteminin tutulmasından objektif olarak sorumlu olmalıdır.

                5.1. Tescil Edilen Alanların Ticarileşmesi
                Tescil edilen alanların ticaret konusu olabilmesi için ilgili kuruma bildirilmesi
              gereklidir.  Bu  süreçte,  karbon  ticareti  ve  borsa  işlemleri  için  bir  kamu  A.Ş.
              kurulabilir.  Şirketin  borsada  işlem  görmesi  ve  portföy  ihracı  için  gerekli
              düzenlemeler yapılmalıdır.
                Karbon tutumuna konu olan arazilerde uygulama başladıktan sonra, arazinin sicil
              sistemine kaydedilmesi ve karbonun sertifikalandırılarak sicil sistemine işlenmesi
              zorunludur. Daha sonra, sicil sistemine kayıtlı bitkisel karbonun bir kıymetli belgeye
              dönüştürülmesi ve tercihen emtia senedi niteliği verilerek borsada işlem görmesi
              sağlanmalıdır (Ülgen ve Güneş 2016). Yetkili kurum, karbon ticareti için Türkiye
              Karbon A.Ş. veya sicil sistemini yönetecek TÜİK olabilir.



              86  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92