Page 176 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 176

Uluslararası ve Ulusal Mahkeme Kararları Işığında İklim
                                            İçtihadının Gelişimi


                 Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi m.2). Bu hedefe ulaşmak için BMİDÇS’nin uy-
                 gulama araçları olarak önce Kyoto Protokolü6 ve sonrasında da Paris Sözleş-
                 mesi akdedilmiştir.
                     7
                   BMİDÇS’nin uygulama anlaşmalarından ilki olan Kyoto Protokolünde be-
                 lirlenen  azaltım  hedefine  ulaşmak  için  esneklik  mekanizmaları  geliştirilmiş,
                 emisyon  azaltım  hedefi  yalnızca  gelişmiş  devletler  için  bağlayıcı  kılınmış  ve
                 cezai yaptırım öngörülmüştür (Bektaş, 2022: 298). Ancak Kyoto Protokolünün
                 bu  yapısı,  devletler  açısından  protokolün  uygulanmasını  zorlaştırmıştır.  Aynı
                 zamanda, 2020 sonrasındaki iklim rejimini düzenleyen Paris Anlaşmasının da
                 yürürlüğe girmesiyle protokol uygulama işlevini tamamlamıştır.
                   Paris  Anlaşması,  2015’te  BMİDÇS’nin  21.  Taraflar  Konferansında  (COP21)
                 kabul edilmiştir. Dönemin Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri Ban Ki-moon Pa-
                 ris Anlaşması için dünyadaki tüm devletlerin sera gazı emisyonlarını azaltma
                 sözünü verdiği ve bu ortak amaç çevresinde ilk kez aynı anda toplanıldığını
                 belirtmiştir. Paris Anlaşması, Kyoto Protokolü gibi yukarıdan aşağıya bir sis-
                 tem değil, tam tersi aşağıdan yukarıya bir sistem öngörmektedir. Bu da her
                 devletin kendi önceliği ve gelişmişliği çerçevesinde iklim değişikliğine ilişkin
                 hedefini kendisinin belirlemesi anlamına gelmektedir. Ayrıca Paris Anlaşma-
                 sında, Kyoto Protokolünde olduğu gibi cezai yaptırım söz konusu değildir. Bu-
                 nun yerine Paris Anlaşması, devletlerin belirledikleri hedefleri izlemeye yönelik
                 mekanizmalara sahiptir. Bu mekanizmalar aracılığıyla devletlerden her 5 yılda
                 bir ulusal katkı beyanı (nationally determined contribution-NDC ) sunmaları ve
                                                                        8
                 her beş yılda bir sunulan bu katkı beyanlarındaki hedeflerin bir önceki sunu-
                 lan beyanlarda yer alan hedeflerden daha azimli olması, yapılan projeksiyonlar
                 çerçevesinde uzun dönemli iklim değişikliği stratejisi ve eylem planları sun-
                 maları, şeffaflık raporlaması da dâhil olarak ulusal iklim değişikliği eylemlerini


                 6   Dışişleri Bakanlığının resmî internet sitesinden edinilen bilgiye göre “Türkiye; 5386 sayılı Bir-
                 leşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesine Yönelik Kyoto Protokolüne Katılmamızın
                 Uygun Bulunduğuna Dair Kanunun 5 Şubat 2009’da Türkiye Büyük Millet Meclisince kabulü ve 13
                 Mayıs 2009 tarihli ve 2009/14979 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının sonrasında, katılım aracının Bir-
                 leşmiş Milletler Sekretaryasına tevdisiyle 26 Ağustos 2009’da Kyoto Protokolüne taraf olmuştur”
                 (https://www.mfa.gov.tr/kyoto-protokolu.tr.mfa, ET: 06.05.2024).
                 7    İklim  Değişikliği  Başkanlığının  resmî  internet  sitesinden  edinilen  bilgiye  göre  “12  Aralık
                 2015’te kabul edilen ve 4 Kasım 2016’da yürürlüğe giren Paris Anlaşmasını Türkiye 2015’te kabul
                 etmiş ve 22 Nisan 2016’da anlaşmayı gelişmekte olan ülke olduğunu şifahen dile getirerek imza-
                 lamıştır. Paris Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun 7 Ekim 2021 tarihli
                 ve 31621 sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır. Ayrıca, Paris Anlaşmasına ilişkin Onay Belgesi ve
                 Ulusal Beyanımız 11 Ekim 2021’de anlaşma depoziteri olan Birleşmiş Milletler Genel Sekreterine
                 sunulmuştur. Anlaşmanın depoziter süresi olan 30 günlük süre 10 Kasım’da sona ermiştir ve bu
                 tarih itibariyle Türkiye, Paris Anlaşmasına taraf olmuştur” (https://iklim.gov.tr/paris-anlasmasi-i-34,
                 ET: 06.05.2024).
                 8   Paris Anlaşması gereği BM sekretaryasına sunulan, her ülkenin kendi kalkınmışlık seviyesine
                 göre azaltım ve uyum eylemlerini ve hedeflerini içeren bildirimlerdir.



                                                                       Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024  175
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181