Page 17 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 17

Yavuz Erdal Kayapınar



                 plan olarak ülke pratiğinden elde edilen tecrübeler ile getirdiği hukuki yap-
                 tırımlar ve bağlayıcı hükümlerle dünyadaki benzerlerinden başarılı bir şekilde
                 ayrılmaktadır. Diğer bir ifadeyle sadece yönetim planı düzeyinde kalmayan,
                 hukuki sonuçlar doğuran, mekânsal planları ve uygulamaları yönlendiren stra-
                 tejik yönüyle de farklılaşan BKAYP planları, Türkiye’nin kıyı alanlarını koruma
                 ve sürdürülebilir bir şekilde geliştirme çabalarının bir parçası olarak, çevresel
                 koruma, ekonomik kalkınma ve sosyal refah arasında bir denge kurmayı amaç-
                 lamaktadır. Bu yaklaşım, farklı sektörlerin ve paydaşların katılımıyla kıyı alanla-
                 rının yönetimini daha etkin ve sürdürülebilir kılmayı hedeflemektedir.
                   BKAYP,  çevre  düzeni  planları  ve  diğer  üst  ölçekli  planlardan  farklı  olarak
                 daha özel bir alana odaklanmakta, detaylı ve özelleşmiş yaklaşımı ile bu plan-
                 lardan ayrılmaktadır. BKAYP’ın temel amacı, kıyı alanlarının sürdürülebilir kul-
                 lanımını sağlamak ve bu bölgelerdeki ekolojik, sosyal ve ekonomik dengeleri
                 korumaktır. Bu yaklaşım, kıyı alanlarının özgün dinamiklerini ve ihtiyaçlarını dik-
                 kate alarak, özel bir planlama perspektifi sunar. BKAYP, kıyı alanlarının kara ve
                 deniz bileşenlerini bir bütün olarak görmekte ve kıyı ekosistemlerinin karmaşık
                 doğasını ve bu ekosistemlerin kara ile deniz arasındaki etkileşimlerini dikkate
                 almaktadır. Diğer yandan BKAYP, yerel, bölgesel ve ulusal düzeydeki çeşitli
                 yönetim kademelerini ve politikalarını çok katmanlı yönetişim metodolojileri
                 ortaya koyarak birbirleri ile entegre eder. Bu durum, kıyı alanlarının yöneti-
                 minde farklı yetki düzeylerinin etkileşimini ve koordinasyonunu sağlamayı he-
                 deflemektedir. BKAYP, çevre bilimleri, şehir planlama, denizcilik, ekonomi ve
                 sosyoloji gibi çeşitli disiplinleri bir araya getirir. Böylece kıyı alanlarının çeşitli
                 yönlerinin ve etkileşimlerinin anlaşılmasını sağlayarak özel sektör, sivil toplum
                 kuruluşları, yerel ve merkezi idare kuruluşları gibi farklı düzeydeki paydaşların
                 aktif katılımını teşvik eden bir yaklaşım benimsemektedir.
                   Dünyada Bütünleşik Kıyı Alanları Yönetimi konusundaki gelişmeler, Türki-
                 ye’de kıyı alanları yönetiminin merkezi idarenin gündemine alınmasına ve yasa
                 ve yönetmelik düzeyinde yapılan düzenlemelerle yerel ve ulusal düzeyde Bü-
                 tünleşik Kıyı Alanlarına yönelik strateji ve planların hazırlanmasına yol açmıştır.
                 Türkiye’nin coğrafi konumu ve kıyı bölgelerinin hassasiyeti göz önüne alındı-
                 ğında,bu yaklaşımın Türkiye’deki tarihsel gelişimi,önem kazanmaktadır.
                   Türkiye’nin kıyı alanları yönetimi tarihine bakıldığında, 1970’li yıllarda kıyı
                 alanlarının yönetimine yönelik yapılan tek sektörlü geleneksel yaklaşımın ve
                 kıyının  farklı  boyutlarının,  kıyıyı  oluşturan  kara  ve  deniz  bölümlerinden  ayrı
                 olarak ele alındığı (Burcu ve Erdem, 2021), 1980’lerden itibaren ise özellikle
                 turizm, sanayi ve kentsel gelişim baskıları sebebiyle bu alanların yönetimine
                 daha fazla önem verilmeye başlandığı görülmektedir. Bu dönemde, kıyı alan-
                 larının hızlı ve kontrolsüz kullanımı, çevresel sorunlara yol açmış ve bu durum,
                 bütünleşik bir yönetim anlayışının geliştirilmesi gerekliliğine yönelik temel çer-




                 16  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22