Page 66 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 66

İklim Dostu Şehircilik Bağlamında Suya Duyarlılık



















                       Şekil 5: Kent içindeki ulaşım koridorları ve su yönetimi ile ilişkisi
               Şehirlerin  bu  faydaları  maksimum  hale  getirmeleri  için  öncelikle
            bu  koridorların  farklı  genişlikte  ve  eğimdeki  yeşil  şevlerinde  yoğun
            ağaçlandırmalar yapmaları, çok katmanlı bitkilendirme ile bu alanların karbon
            başta  olmak  üzere  diğer  kirleticileri  absorbe  etmelerini  sağlamaları  ve
            sadece odunsu bitkiler ile değil otsu bitkiler ve geofitlerle bu şevleri üretken
            peyzajlara dönüştürmeleri gerekir. Bu yeşil dokuda bitkilerin yapraklarından
            havaya olan buharlaşma ve ayrıca kökleri ile topraktan aldıkları su hem doğal
            su döngüsünün desteklenmesi hem de drenajın daha kolaylaşması demektir.
            Miktarı  kontrol  altına  alınan  yağmur  suyunun  oluşturacağı  erozyon  riski  bu
            koridorların şevlerinde yapılacak teraslamalarla önlenebilir.
               Karayolu koridorları yüzlerce kilometre uzunluğunda ve platform genişlikleri
            minimum  8-12  metreden  başlayıp,  25-35  metrelere  kadar  yayılan  boyutlarda
            devasa  şeritlerdir.  Su  hasadı  açısından  düşünüldüğünde  buradaki  geçirimsiz
            yüzeyden hasat edilecek su şehrin pek çok ihtiyacında kullanılabilir. Mevzuatta
            1000  metrekareden  elde  edilecek  suyun  hasadı  uygun  görülürken,  ulaşım
            koridorlarının bu konuda kaç milyon metrekareyi kente kaynak olarak verebileceği
            unutulmamalıdır.  Bu  şekilde  yol  koridorlarından  hasat  edilecek  sular  hem
            Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM)'nün teknik şartnamesinde bahsi geçen drenaj
            yapıları ile taşınacağı gibi daha da temizlenerek, filtrelenerek ve doğaya da bir
            kısmı gönderilerek biyolojik hendeklerle toplanabilir. Hendeklerde yoluna devam
            eden sular otoban refujlerindeki yoncalarda veya güzergahlarında oluşturulacak su
            rezerv alanlarında bitkilendirilmiş su tutma göletlerinde bir kere daha arındırılarak
            şehre kazandırılabilirler. Bu kadar büyük bir yüzeyden gelen suyun oluşturacağı
            sulak alan fauna için bir habitatoluştururken insanlar için de etrafında yürüyüşlerini
            yaptıkları, dinlenip rahatladıkları rekreatif alanlara dönüşebilir.
               Sürdürülebilir  ulaşım  koridorları  aynı  zamanda  raylı  sistemleri  de
            içermektedir.  Şehirlerde  yüzeyden  giden  tramvay  koridorlarında  yeşil  ve
            geçirimli bir yaklaşımla çayırdan tesis edilen bir yeşil koridor bu tür altyapıların
            çevrede  yarattığı  olumsuz  etkileri  azaltmaktadır  (Şekil  4).  Bu  tür  taşımaların



                                                                 Yıl 1 / Sayı 2 / Temmuz 2022  52
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71