Page 66 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 66
İklim Dostu Şehircilik Bağlamında Suya Duyarlılık
Şekil 5: Kent içindeki ulaşım koridorları ve su yönetimi ile ilişkisi
Şehirlerin bu faydaları maksimum hale getirmeleri için öncelikle
bu koridorların farklı genişlikte ve eğimdeki yeşil şevlerinde yoğun
ağaçlandırmalar yapmaları, çok katmanlı bitkilendirme ile bu alanların karbon
başta olmak üzere diğer kirleticileri absorbe etmelerini sağlamaları ve
sadece odunsu bitkiler ile değil otsu bitkiler ve geofitlerle bu şevleri üretken
peyzajlara dönüştürmeleri gerekir. Bu yeşil dokuda bitkilerin yapraklarından
havaya olan buharlaşma ve ayrıca kökleri ile topraktan aldıkları su hem doğal
su döngüsünün desteklenmesi hem de drenajın daha kolaylaşması demektir.
Miktarı kontrol altına alınan yağmur suyunun oluşturacağı erozyon riski bu
koridorların şevlerinde yapılacak teraslamalarla önlenebilir.
Karayolu koridorları yüzlerce kilometre uzunluğunda ve platform genişlikleri
minimum 8-12 metreden başlayıp, 25-35 metrelere kadar yayılan boyutlarda
devasa şeritlerdir. Su hasadı açısından düşünüldüğünde buradaki geçirimsiz
yüzeyden hasat edilecek su şehrin pek çok ihtiyacında kullanılabilir. Mevzuatta
1000 metrekareden elde edilecek suyun hasadı uygun görülürken, ulaşım
koridorlarının bu konuda kaç milyon metrekareyi kente kaynak olarak verebileceği
unutulmamalıdır. Bu şekilde yol koridorlarından hasat edilecek sular hem
Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM)'nün teknik şartnamesinde bahsi geçen drenaj
yapıları ile taşınacağı gibi daha da temizlenerek, filtrelenerek ve doğaya da bir
kısmı gönderilerek biyolojik hendeklerle toplanabilir. Hendeklerde yoluna devam
eden sular otoban refujlerindeki yoncalarda veya güzergahlarında oluşturulacak su
rezerv alanlarında bitkilendirilmiş su tutma göletlerinde bir kere daha arındırılarak
şehre kazandırılabilirler. Bu kadar büyük bir yüzeyden gelen suyun oluşturacağı
sulak alan fauna için bir habitatoluştururken insanlar için de etrafında yürüyüşlerini
yaptıkları, dinlenip rahatladıkları rekreatif alanlara dönüşebilir.
Sürdürülebilir ulaşım koridorları aynı zamanda raylı sistemleri de
içermektedir. Şehirlerde yüzeyden giden tramvay koridorlarında yeşil ve
geçirimli bir yaklaşımla çayırdan tesis edilen bir yeşil koridor bu tür altyapıların
çevrede yarattığı olumsuz etkileri azaltmaktadır (Şekil 4). Bu tür taşımaların
Yıl 1 / Sayı 2 / Temmuz 2022 52