Page 65 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 65

Hayriye Eşbah Tunçay


            vejetasyonlu sığ arklar veya organik malç kullanmaları sürdürülebilir teknikler
            olarak  dünya  genelinde  yaygındır.  Çok  fonksiyonlu  doğal  çözümler  aynı
            zamanda ekonomik alternatifler olduğu için kamusal alanın bakımı şehre daha
            az yük getirecektir. Meydanın lokasyonu, iklim parametreleri, açıklık, kapalılık
            durumları  ve  altyapı  sistemi,  bu  alternatiflerin  belirli  kombinasyonlarda
            kullanılması hususunda rehberlik edecektir.

               3. Ulaşım ve Servis Koridorları


               Şehir içerisindeki ulaşım arterleri uzunlukları itibari ile en gelişmiş ağ özelliği
            gösteren önemli altyapılardandır. Bu uzun ve kesintisiz koridorlar her iki taraflarında
            ve bazen de ortalarında yeşil şeritlerle donatılmışlardır. Ulaşım koridoru terimi,
            yol yüzeyi ile korunan yol kenarlarını, bir cadde veya otoyoldaki şeritler ile orta
            refüjdeki bitkili şeridin tamamını kapsar. Yol sistemleri ekolojinin neredeyse tüm
            alanlarıyla ilişkilidir. Kavramsal temeller su ve su akışı ile başlar, bunu mikroklima,
            rüzgar ve atmosferik etkiler; bitki örtüsü ve biyolojik çeşitlilik; popülasyonlar ve
            vahşi yaşam; ve nihayet peyzaj ekolojisi ve habitat parçalanması izler (Forman,
            vd., 2002). Ulaşım altyapısı, çevredeki alanla etkileşime giren yapay bir kültürdür.
            Özellikle yollar, sosyal bağlantıların fiziksel ifadesi ve arazi kullanım değişikliğine yol
            açan ekonomik ve politik kararlardır. Ortaya çıkan ürün bir şehirdeki sürdürülebilir
            ulaşım  ağını  ve  insan  yaşam  kalitesini  doğrudan  etkilemektedir.  Ulaşım
            koridorlarının  doğa  tabanlı  çözümler  sunmadığı  durumlarda  çevre  açısından
            pek çok sorun oluşur. Örneğin vejetasyon dokusu yeterince kuvvetli yapılmamış
            ulaşım koridorlarının etrafındaki mahalleler gürültü ve görüntü kirliliğine maruz
            kalır; egsoz ve diğer zararlı gazları absorbe edecek ağaç dokusu olmadığında
            bu koridorların içinden geçtiği dokularda hava kalitesi düşer. Salt gri altyapı ile
            geliştirilen çözümler statik oldukları ve yeni durumlara adapte olamadıkları için
            kapasiteleri yetmediğinde ulaşım koridorlarını sular basar ve bu da yine çevredeki
            şehir birimlerinin ve insanların yaşam kalitesini etkiler ve ayrıca trafik güvenliğini
            tehlikeye sokar. Trafik kazalarının en çok yaşandığı zamanlar yağmurlu havalarda
            altyapının  bunu  taşımadığı  anlardır.  Bunun  tam  tersi  durumlarda  da  ısınan
            şehirlerin ulaşım koridorları geçirimsiz yüzeyleri ile bir ısı koridoruna dönüşür. Bu,
            koridor güzergahı boyunca yer alan bütün yapıları ve kentsel açık alanları çevre
            kalitesi açısından etkiler ve yaşam kalitesinin düşmesine sebep olur.
               İklim değişikiği ile mücadele etmek zorunda olan şehirlerin ulaşım koridorları
            yaklaşımında,  çok  fonksiyonlu  ve  ekosistem  servislerini  ve  su  hasadını  göz
            önünde  bulundurması  gerekmektedir.  Bu  koridorları  içerlerinden  geçtikleri
            peyzajdan  bağımsız  birimler  olarak  ele  almak  mümkün  değildir.  Ulaşım
            koridorları kent ekolojisi açısından sentetik koridorlar olarak adlandırılır (Esbah,
            vd., 2009). Sentetik koridorlar içerlerindeki su, toprak ve bitki etkileşimleri ile
            şehirlere doğal koridorlar kadar olmasa da çevre kalitesi ve estetiğini artırıcı
            pek çok faydalar sunarlar (Şekil 5)


             51  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70