Page 175 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Özel Sayı
P. 175

Engin YILDIZ - İsmail BULUT


                Türkiye’de yüksek riskli çığ alanlarında hâlâ yerleşim yerleri, turizm tesisleri
              ve ulaşım altyapıları inşa edilmeye devam etmektedir. Türkiye’de çığ tehlike
              ve risk haritalama süreçlerine ilişkin resmi bir yönerge veya düzenleme halen
              bulunmamaktadır. Ülkemizde bazı akademik çalışmalar yapılmıştır. Bitlis Çayı
              Havzası’nda yapılan çalışmada çığa duyarlı alanların tespiti amacıyla Coğrafi
              Bilgi Sistemleri (CBS) tabanlı bir analiz gerçekleştirilmiştir. Çalışmada yükseklik,
              bakı,  eğim,  eğrisellik  ve  arazi  kullanımı  gibi  coğrafi  parametreler  ağırlıklı
              çakıştırma yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu yöntem, sahada çığa duyarlı alanların
              belirlenmesi  için  etkili  bir  araç  olarak  değerlendirilmiştir  (İrcan  ve  Duman,
              2024).  Van’ın  Çatak-Bahçesaray  karayolu  üzerindeki  çığa  duyarlı  alanların
              belirlendiği çalışmada ise yoğun kar yağışları ve çığ tehlikesinin yüksek olduğu
              bölgede CBS ve Uzaktan Algılama teknikleri kullanılarak çığ duyarlılık haritası
              oluşturulmuştur. Çalışmada, alanın birçok kısmında yüksek çığ duyarlılığı tespit
              edilmiş ve riskin azaltılması için yerleşim ve beşerî faaliyetlerin kontrol altında
              tutulması gerektiği vurgulanmıştır  (Avşin ve Çakı, 2021).
                Bayburt  ili  Aşağı  Dere  havzasında  gerçekleştirilen  çalışmada  ilk  olarak,
              topografik  parametrelere  dayanarak  1992  hektarlık  bir  alanda  3.502  çığ
              başlama bölgesi tespit edilmiştir. Ardından, ELBA+ 2D çığ simülasyon modeli
              kullanılarak  çığ  akma  ve  birikme  alanları  belirlenmiş  ve  7.269  hektarlık  bir
              alanın çığ tehlikesi altında olduğunu gösteren detaylı bir çığ tehlike haritası
              oluşturulmuştur  (Aydın  ve  Eker,  2017) .  Davraz  Kayak  Merkezi  için  yapılan
              çalışmada  ise  CBS  tabanlı  algoritma  yardımı  ile  539  tane  potansiyel  çığ
              başlama  bölgesi  belirlenmiştir.  Sonrasında  ELBA+  iki  boyutlu  simülasyon
              yazılımı  ile  çığ  akma  ve  birikme  bölgeleri  belirlendikten  sonra  bilinen  çığ
              olayları  ile  karşılaştırılarak  doğrulanan  çığ  tehlike  haritası  oluşturulmuştur
              (Ersan  ve  diğerleri,  2017).   Bir  diğer  çalışmada,  Çoruh  Nehir  Havzası  ve
              civarında  belirlenen  birkaç  alanda  potansiyel  çığ  başlama  bölgeleri  tespit
              edilmiş  ve  Coğrafi  Bilgi  Sistemleri  (CBS)  ile  Sayısal  Yükseklik  Modelleri
              (SYM)  kullanılarak  analizler  gerçekleştirilmiştir.  Çalışmada  kullanılan  CBS
              ve  2  Boyutlu  çığ  modelleme  yazılımları  ile  çeşitli  modelleme  senaryoları
              uygulanmış,  farklı  girdi  parametrelerinin  çığ  akım  karakteristiklerine  etkileri
              incelenmiştir  (Uçar,  2014).  Bir  başka  çalışmada  ise  RAMMS  iki  boyutlu  çığ
              simülasyon programı kullanılarak çığ tehlike haritaları oluşturulmuş ve Bitlis
              ili Gazibey Mahallesi’nde çığ tehlike alanları belirlenmiştir. Elde edilen veriler
              doğrultusunda yapısal önlemler alınarak çığ riskinin azaltılması hedeflenmiştir
              (Meral ve Yüksel, 2024).
                Bu  çalışmada,  “Palandöken  Kayak  Merkezi  Çığ  Tehlike  Haritası”
              oluşturulmuştur.  Bu  kapsamda,  öncelikle  aktif  ve  potansiyel  çığ  başlama
              bölgeleri belirlenmiş, ardından bu veriler ÇEMGM tarafından geliştirilen çığ
              mobil uygulamasına eklenmiştir. Son olarak RAMMS yazılımı kullanılarak çığın
              akma  ve  birikme  alanları  hesaplanmıştır.  Çalışmanın  temel  amacı,  Erzurum
              Palandöken Kayak Merkezi’nde çığ tehlikesini daha iyi anlamak, potansiyel


              174 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180