Page 203 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 203

İrşade Aydoğdu Gürbüz - Banu Aslan


               Söz konusu depremler 11 ilimiz dışındaki bazı illerimizi de etkilemiş olup,
            hasar tespit çalışmaları neticesinde; Bingöl, Kayseri, Mardin, Tunceli, Niğde
            ve Batman illerimizde yer alan bazı yerleşim birimlerinde az, orta veya ağır
            derecede hasar gören binalar olduğu tespit edilmiştir.
               Bu  nedenle,  bahsi  geçen  illerimizde  hasar  meydana  gelen  binaların
            bulunduğu  yerleşim  yerleri  de  Genel  Hayata  Etkili  Afet  Bölgesi  kabul
            edilmiştir.” duyurusu ile 17 il ve bir ilçeyi kapsayacak şekilde genişletilmiştir
            (“AFAD”, 2023).
               Görüldüğü  üzere  şehrin  ve  ilçenin  sadece  belli  bir  bölgesinde  hasara
            sebep  olan  afetler  sonrası  şehrin  tamamı  için  genel  hayata  etkililik  kararı
            alınmıştır. Bu nedenle genel hayata etkili afet bölgesi ilan edilen şehirlerdeki
            tüm  yapılar  (yaklaşık  olarak  2.340.000  bina)  hasar  tespit  ekiplerince  tek  tek
            gezilerek  kontrol  edilmiştir.  Yapılan  tespitlerde  bu  durumun  depremlerden
            etkilenmeyen bölgelerde bile tespit yapılmasına neden olduğu görülmüştür.
            Ülkemiz kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması gerekmektedir. Bu durum
            ciddi kaynak israfına yol açmaktadır. Ayrıca her yerin incelenmesi sebebiyle
            vatandaşlarca  yapılan  çalışmanın  bir  performans  analizi  olduğu,  yapısının
            bundan sonraki depremlere de dayanıklı olduğuna dair bir algı oluşturmaktadır.
            Bu sebeple vatandaşlar tarafından başka depremlerde hasar alabilecek yapıları
            için performans analizi yaptırılmamaktadır.
               Doğal afetlerin ardından yapılan hasar tespiti çalışmaları, etkili bir müdahale
            ve iyileştirme sürecinin temelini oluşturur. Bu süreç, hasarın hızlı bir şekilde
            tespit  edilmesini,  hasar  derecesinin  belirlenmesini  ve  kaynakların  etkin  bir
            şekilde yönlendirilmesini gerektirir
               Bu  denli  kapsamlı  bir  hasar  tespit  taraması  için  yeterli  insan  kaynağının
            bulunmasında da sıkıntılar yaşanmış olsa da Kahramanmaraş depreminde hasar
            tespit çalışmaları kapsamında hasar tespit yazılımından (HTS) alınan verilere göre
            yaklaşık 8.000 teknik personel görev yapmıştır. Bu kişiler; çeşitli kamu kurum ve
            kuruluşları, yapı denetim ve laboratuvar kuruluşları, belediyeler, üniversiteler ve
            mühendis odaları kayıtlarından yazışmalar ile talep edilerek görevlendirilmiştir.
            Tüm  bu  teknik  personellerin  lojistik-tedarik  ihtiyaçları  ve  koordinasyonları
            ise  YİGM  tarafından  sağlanmıştır.  Ülkede  yer  alan  tüm  inşaat  mühendisi  ve
            mimarların elektronik kaydının bir veri tabanında yapılması ve bilgilerin güncel
            kalması  açısından  bu  kişilerin  belirli  aralıklarla  eğitime  tabi  tutulması  halinde
            koordinasyonun daha kolay sağlanabileceği düşünülmektedir.
               Ayrıca hasar tespit çalışmaları sürerken inceleme sonuçları hasartespit.csb.
            gov.tr adresi üzerinden yayınlanmaya başlanarak vatandaşlar bilgilendirilmiştir.
            Afetten  etkilenen  illerimizde  artçı  depremler  sonrası  etkilenen  alanlarda
            yeniden tespit yapılmış olup, buna rağmen genel olarak kesin hasar tespiti 45
            gün, itiraz tespit süresi 20 gün sürmüştür.



            188 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208