Page 198 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 198

Kahramanmaraş Depreminde Hasar Tespit Çalışmaları Üzerine
                                        Bir Değerlendirme

            Osmaniye,  Gaziantep,  Şanlıurfa,  Adıyaman,  Malatya,  Hatay,  Elazığ,  Bingöl,
            Kayseri, Mardin, Tunceli, Niğde ve Batman illeri ile Sivas Gürün İlçesi “Genel
            Hayata Etkili Afet Bölgesi” ilan edilmiş olup, 18 ilimizde can ve mal kayıpları
            meydana  gelmiştir.  Tarihte  yaşanan  en  büyük  deprem  olaylarından  olan  ve
            asrın felaketi olarak adlandırılan depremler sonucunda İç İşleri Bakanlığı’nın
            verilerine göre 50.000’den fazla can kaybı meydana gelmiştir (Afetlerin Genel
            Hayata Etkililiğine İlişkin Temel Kurallar Hakkında Yönetmelik, 1968; “İçişleri
            Bakanlığı”, 2023).
               Görüldüğü üzere depremler, doğal afetler arasında en yıkıcı olanlarıdır büyük
            maddi ve manevi zararlara sebep olabilirler. Nitekim son yaşanan depremler
            bu  durumun  ispatı  niteliğinde  olmuş  ve  deprem  gerçeği  ile  yaşamamız
            gerektiğini bir kez daha gözler önüne sermiştir. Deprem anının akut dönemi
            olan  arama  kurtarma  çalışmalarının  akabinde  en  önemli  husus  hasar  tespit
            çalışmalarıdır.  Bu  çalışmada;  hasar  tespit  hazırlık  süreçlerini,  karşılaşılan  ve
            aşılan hususları ele alarak önümüzdeki süreçlerde yaşanabilecek depremlere
            hazırlıklı olunması hedeflenmiştir.

               ÜLKEMİZDE HASAR TESPİT ÇALIŞMALARINA İLİŞKİN MEVZUAT,
               İLGİLİ KURUMLAR VE TARİHSEL DEĞİŞİM SÜRECİ
               Hasar tespit sürecinin tarihsel gelişimi ve yürürlükteki mevzuat hükümlerinin
            bilinmesi,  konunun önemi açısından mutlak değinilmesi gereken bir husustur.
            Ülkemizde  deprem  zararlarının  azaltılmasına  yönelik  yapılan  çalışmalara,
            tarihimizdeki en büyük ve yıkıcı depremlerden biri olan ve resmi kayıtlara göre
            32.962  kişinin  hayatını  kaybettiği  26.12.1939  tarihli  Erzincan  depreminden
            sonra başlanılmıştır (Alyamaç & Erdoğan, 2005). Deprem sonrasında 17 Ocak
            1940  tarih  ve  3773  sayılı  “Erzincan’da  ve  Erzincan  Depreminden  Müteessir
            Olan  Mıntıkalarda  Zarar  Görenlere  Yapılacak  Yapılar  Hakkında  Kanun”
            yayımlanmıştır (3773 Sayılı Kanun, 1940). Bu kanun ile evi yıkılan kişilere ayni ve
            nakdi yardım yapılması kurallara bağlanmıştır. 22 Temmuz 1944 tarihinde 4623
            sayılı ‘‘Yer Sarsıntılarından Evvel ve Sonra Alınacak Tedbirler Hakkında Kanun’’
            yayımlanmış olup, Türkiye’de afet yönetim sisteminin temeli oluşturulmuştur
            (4623  Sayılı  Kanun,  1944).  4623  sayılı  kanun,  yalnızca  depremlerden  önce
            ve  sonra  alınması  gereken  önlemler  ile  yapılması  gereken  çalışmaları
            kapsadığından, 1959 yılında tüm doğal afetleri kapsayan ve afetler sonrasında
            yapılacak daimî iskân faaliyetlerinin esaslarını belirlemek için 7269 sayılı ‘‘Umumi
            Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirler ve Yapılacak Yardımlara
            Dair Kanun’’ çıkarılmıştır (7269 Sayılı Kanun, 1959). Zaman içerisindeki ihtiyaçlar
            doğrultusunda kanun üzerinde değişiklikler yapılmış olup, 7269 sayılı kanun
            halen yürürlüktedir.



                                                                 Yıl 2 / Sayı 4 / Temmuz 2023  183
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203