Page 239 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 239

Gül Aslı Aksu

               3. Bulgular

               Araştırma kapsamında gerçekleştirilen analizlerden elde edilen bulgular iki
            başlık altında değerlendirilmiştir.

               3.1. Yüzeysel Akış Risk Analizi Bulguları
               AHY’ye dayalı yüzeysel akış riski haritasında kullanılacak ağırlık oranlarını
            belirlemek üzere seçilen ölçütler için bir karşılaştırma matrisi oluşturulmuştur
            (Tablo 6a). Sonra bu matris normalleştirilmiştir (Tablo 6b).
                  Tablo 6. Yüzeysel akış riski haritasında kullanılacak ağırlık oranlarını AHY
                    doğrultusunda belirlemek üzere oluşturulan karşılaştırma matrisleri:
                Tablo 6a. Karşılaştırma Matrisi:  Tablo 6b. Normalleştirilmiş Karşılaştırma M.




                          Eğim  Bakı  Yükselti  Geçirimlilik  Eğim  Bakı  Yükselti  Geçirimlilik  Satır Toplamı






             Eğim      1,00  5,00  7,00  3,00
             Bakı      0,20  1,00  3,00  0,33  Eğim    0,60  0,54  0,44  0,66  2,23
             Yükselti  0,14  0,33  1,00  0,20
                                             Bakı      0,12  0,11  0,19  0,07  0,49
             Geçirimlilik  0,33  3,00  5,00  1,00
                                             Yükselti  0,09  0,04  0,06  0,04  0,23
             Sütun     1,68  9,33  16,00  4,53
             Toplamı                         Geçirimlilik  0,20  0,32  0,31  0,22  1,05
               Normalleştirilmiş  karşılaştırma  matrisinden  ağırlık  oranları  hesaplanmıştır.
            Bu hesaba göre “Eğim” ölçütü %56, “Geçirimlilik” ölçütü %26, “Bakı” ölçütü
            %12 ve “Yükselti” ölçütü %6 oranında risk haritasına dahil edilmiştir.
               Son  olarak  karşılaştırma  matrisinde  ölçütlere  atanan  değerlerin  tutarlılık
            oranı hesaplanmıştır (Harker ve Vargas, 1987; Saaty ve Vargas, 2012).
               Tutarlılık  oranı  0,03  bulunmuştur.  AHY’ye  göre  tutarlılık  oranının  kabul
            edilebilmesi için 0,1’den küçük bulunması gerekmektedir. Yapılan araştırmada
            bu koşul sağlandığı için ölçütler, belirlenen ağırlık oranlarına göre çakıştırılarak
            “Yüzeysel Akış Riski Haritası” elde edilmiştir (Şekil 8).













            224 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244