Page 203 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 203

Gamze Kazancı Altınok



            sağlama kapasiteleri nedeniyle kentte büyüme alanı olarak tercih edilmemesi
            gerektiğinin  altı  çizilmekte  ve  kentsel  büyümenin  (eğer  gerekliyse)  risksiz
            alanlara yönlendirilmesi gerektiği belirtilmektedir (OECD, 2015).
               Çalışma  kapsamında  Türkiye  incelendiğinde,  iklim  değişikliğine  uyuma
            ilişkin  ulusal  düzeydeki  çalışmaların  2000'li  yıllardan  itibaren  devam  ettiği
            görülmektedir.  Ulusal  dokümanlarda  iklim  değişikliğinin  etkileri  ilk  olarak
            8.  Kalkınma  Planı'nda  yer  almaktadır  (Kazancı,  2019:  47).  Bu  planda  iklim
            değişikliğinin Türkiye'de özellikle kıyı kesimlerini önemli ölçüde etkileyeceği
            varsayılmaktadır.  Ancak  Türkiye’deki  temel  sorun,  kentsel  büyümeye
            ilişkin  politikalar  ile  iklim  temelli  çalışmalar  arasında  uyuşmazlık  olarak
            tanımlanmaktadır (Gedikli ve Balaban, 2018: 470).  Bir başka deyişle, ulusal ve
            yerel düzeyde üretilen iklim değişikliğine uyum/risk azaltma politikaları, iklim
            değişikliği etkileriyle başa çıkmayı hedeflemiş olsa da antropojenik etkilerden
            dolayı iklim değişikliği etkileri hızla artmaktadır (Kazancı ve Tezer, 2021: 307).
            Ülkemizde  ekonomik  kalkınma  olarak  görülen  kentsel  büyüme  yaklaşımıyla
            arazi kullanım kararları değiştirilmekte, yeni yerleşimler ve yeni kentsel alanlar
            üzerinden şekillenmektedir (Balaban ve Gedikli, 2018: 471).
               İklim değişikliğiyle mücadele etmek üzere ilk olarak 2010-2023 dönemini
            kapsayan Türkiye Ulusal İklim Değişikliği Uyum Stratejisi ve Eylem Planı (2011)
            ve Türkiye İklim Değişikliği Risk Yönetimi (2012) iklimle ilgili etkileri ve iklim
            değişikliğine uyumun çerçevesini belirlemeye yönelik iki temel belge olarak
            değerlendirilmektedir  (Kazancı,  2019:  35;  Tayanç  vd.,  2009:  491).  Buna  ek
            olarak, 2019 yılında hazırlanan 5 yıllık 11. Kalkınma Planı’nda ağırlıklı olarak
            enerji  güvenliği  ve  kaynak  kullanımına  odaklanılmaktadır.  Bu  üç  belge,
            ülke  düzeyinde  iklim  değişikliği  politika  ve  önlemlerinin  çoğunun  temelini
            oluşturmaktadır.  Aşağıda  hem  uluslararası  kurumların  hem  de  Türkiye’deki
            kurumların  iklim  değişikliği  kapsamında  hazırladığı  dokümanlar,  kentsel
            büyüme perspektifinden de incelenmektedir (Tablo 3).


                    Tablo 3: Uluslararası kurumlar ve Türkiye’deki dokümanların incelenmesi


                                      Uluslararası Kurumlar
                                               İklim Değişikliğine Uyum   Büyüme Politi-
              Kurumlar     Rapor Adı     Yıllar
                                                    Stratejileri       kaları
                         Ulusal kentsel po-  2016,   Düşük karbonlu kalkın-  Yerel düzeyde
             UN-Habitat  litikada iklim deği-  2011  mayı teşvik etmek  planlarla kontrol
                             şikliği
                        Sürdürülebilir Kal-     Planlama sürecinin güç-  Kentsel yayılmanın
               UNDP                      2015
                         kınma Hedefleri            lendirilmesi     azaltılması





            188 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208