Page 57 - CIS_1
P. 57
liyorum. Ankara Ankara’ya uydurula- çok şey söylediler ve çok doğru şeyler Belli olmasının kuralını şöyle anlatı-
bilecek mi? İstanbul İstanbul ruhuna, söylediler. Ve mutluluğun sırrını Farabi yor; Müslüman mahallesindeyseniz, o
Erzurum Erzurum ruhuna, Kayseri olsun, İbn-i Sina olsun tam da burada mahallenin hayvanları size çok seve-
Kayseri ruhuna uydurulabilecek mi ya söyledi ki Farabi dediğimiz kişi Medi- cen davranır, yani köpekler size kuy-
da mekân o mekânın ruhuna uyduru- netü’l Fazıla’yı yazmış bir şehir filozo- ruk sallarlar ve sizden korkmazlar,
labilecek mi? Bunu yaptığımız anda fudur. Erdemliler şehri diyor değil mi? sevimli davranırlar. Ama gayrimüslim
mevzu tamamdır. Ve o sükûnet, o uz- Erdemli şehir, mutlu şehir, fazıl bir mahallesindeyseniz oranın hayvanları
laşı, o bütünleşme hemencecik yerli şehir, faziletli bir şehir ancak bu iki ya- da haşin olur. Çünkü şöyle: Müslüman
yerine oturuyor ve kendini var ediyor. pının buluşturulmasıyla, anlaştırılma- mahallelerinde yaşayan hayvanlar da
sıyla, benim tabirimle uydurulmasıyla mahallenin ferdi, ailenin bireyi gibi
Demek ki şehirle biz önce bir me- mümkündür.
kansallığı, mekânsal organizasyonu, görüldüğü için onlara konu komşu ba-
mekânsal yaratımı ve mekânsal biçim- RT: Peki hocam, beden ve ruhu ayır- kar.
lendirmeyi anladık. Ve şehir dediğin madan kentsel dönüşüm nasıl yapıl- Ben bunu okuduğum zaman kendi
şey de inanılmaz mekânsal çeşitlilik malı? mahallem hatırıma geldi. Biz Kon-
sergiliyor zaten. Müthiş zengin bir de- ya’nın Sedirler Mahallesi’nde doğduk,
neyim sunuyor. Engin bir laboratuvar, KA: Kentsel dönüşümün aktörleri sa- eski bir kadim mahalleydi. O zaman-
yani sosyolog için laboratuvar, edebi- dece mimarlar, mühendisler ve beledi- lar henüz kentsel dönüşüm gelme-
yatçı için laboratuvar, insan için labo- yeciler olamaz. Çünkü siz bu evi ev ha- mişti, eski kerpiç evler filan mahalle
ratuvar, her şey var orada çünkü her nımlarına, çalışan hanımlara, siz bu evi düzeni vardı. Mahallemizdeki köpek-
tandanstan insan var, her hayat biçimi berberlere, imamlara, öğretmenlere, lere mahallenin çocukları bakardı ve
var, inanılmaz zengin. Biz bunu bir de profesörlere yani insanlara yapıyorsu- her gün bir evden o köpeğe sabah,
hayatla, yani insanla örtüştürdük. Şeh- nuz. Ama siz bu insanlara hiç sorma- öğlen, akşam yiyeceği ayarlanırdı. Bu
rin bedeni mekândır, şehrin ruhu ise dınız “Nasıl bir ev istersiniz, evinizde ne görevi çocuklar takip ederlerdi. Yani
insandır. Bu bedenle bu ruhu bir araya olsun?” diye. İşte maketten gidip ev se- kentsel dönüşüm yaparken o mahal-
getirdiğimizde, mezcedebildiğinizde çiyorum. Daha önce yapılmış zaten. Ya
mutlu şehri, mutlu evi ortaya çıkarabi- ben sauna istemiyorum diyorsun, işte lenin yaşayanlarına, insanına, kedisi-
ne, köpeğine, ağacına dikkat ederek
lirsiniz ancak. buyur saunasız bir evimiz de var diyor.
yapılmalı.
Dolayısıyla mekân, şehrin bedenidir. Bir seyyah Osmanlı şehirlerini an-
İnsan, yani hayat tarzları ise o şehrin latırken hayvanlardan Müslüman RT: Hocam şehir, kimlik, ruh, estetik
ruhudur. İslam filozofları bunu çok ça- mahallesinde misiniz, gayrimüslim ve insan üzerine değerli fikirlerinizi
lıştılar, çok konuştular, bunun üzerine mahallesinde misiniz belli olur diyor. paylaştığınız için teşekkür ediyorum.
ÇEVRE, NSAN ve EHR | Ekim 2017 | Say 16 55