Page 56 - index
P. 56
tasavvurumuz: slam medeniyetinin larna iner, okur anlarsnz. Uzmanlary- kanunlarn benim aldm teknik üni-
Osmanl yorumudur. Bu konu üzerinde la konuursunuz bilgi sahibi olursunuz. versite eitiminde göremezsiniz. Orada
ben çok düündüm. Ksaca izah ede- Ben bir Japon olsam, ateist olsam, ay- kanun koyucu hakknda bir ey duya-
yim, bu aslnda bir Akdeniz yorumudur. dan gelen bir insan olsam, slam diye mazsnz. Bu hep vardr. der. Bunun ge-
Mühim bir yer. Bugün, Akdeniz tekrar bir ey varm, acaba ehir konusunda risine gittiiniz zaman pozitif bir felsefe
mühim bir yer olmaya balad dünya ne düünüyor sorusuna cevap bulmak görüyorsunuz. Bir kabul görüyorsunuz.
üzerinde. Bu tasavvura göre inadan için kaynaklara bakarm, bilenlerle ko- Tabiat kanunlar vardr. Bu bir kabul...
balayalm isterseniz. Sonra imara ge- nuurum. Derim ki böyle söylüyor. im- slamda diyor ki; bu kanunlar vardr
çeceim. slam medeniyet tasavvuru di ben size onu söyleyeceim ite. na diyemezsiniz. Bu kanunlar vaaz edilmi
açsndan bakmak için illaki Müslüman maddi âlemde bir eylem... Bir az önce kanunlardr.
imanna sahip olmaya gerek yok. Ben söyledim. Peki, bu maddi âlemde bir slamda diyor ki, bu kanunlar vardr de-
bunun da çok net altn çizerek söylü- eylem yaparken dna çkamayacanz ildir, bu kanunlar vaz edilmi kanun-
yorum. Herhangi bir konuda bir bilgi yasalar var m? Var. Newton kanunlar en lardr, konmu kanunlardr. Peki, kim
almak istiyorsanz o konunun kaynak- basiti... Tabiat kanunlar var. Bu tabiat
koymu bu kanunlar? Allah diyor slam
tasavvuru. Ve Allah sadece bu sizin ina
srasndaki kar karya kaldnz bu
uymak zorunda, zorunlu olarak uymak
zorunda olduunuz kanunlarla snrl
deil, bu Allah konsepti baka kanun-
larda koydu diyor ve bu kanunlar sosyal
alanda olan kanunlar ve bu kanunlarn
da benim literatürdeki ad emirler ve
nehiyler diyor, yaplar ve yapmalar diyor.
Ve bu Allah hayata ve kâinata bütüncül
bakt için, çeliki olmad için bu ka-
nunlar ayn kefe içerisinde birbirleriyle
organize, homojenize ederek koymutur
diyor, çeliki yoktur Allahn kurallarnda
diyor, abes yoktur diyor. O zaman vah-
det anlayna göre tabiat kanunlarna
54 Çevre, nsan ve ehir | Aralk 2016 | Say 14