Page 52 - index
P. 52
Biz ehri,
Bir Bilenden
Okuduk
Saadettin Öktenle
Medeniyet Tasavvurumuz ve
ehir Üzerine Söylei
Refik TUZCUOLU: Kymetli Saadettin Ökten: Teekkür ediyorum. kinci balmz olan ehir kimliine
hocam, ho geldiniz safalar Her eyden önce hayat bir tercihler bü- buradan geçiyoruz. ehir kurmak eh-
getirdiniz. Bugün ehri, imar ve tünüdür. Bu tercihler neye göre yaplr? ri dönütürmek veya muhafaza etmek,
kimlii konumak, fikirlerinizden Bu tercihlerin tümü sizin arka planda öncelikle bir ina iidir. Buradaki inay
istifade etmek için bir araya inandnz de erlere göre yaplr. O tamamen maddi manada kullanyorum.
de erleri hayata geçirmek var olmak
geldik. Zat- alinizden Çevre nsan demektir. O halde ehir kurmay öyle Basit bir ifadelendirmeyle, iki ta üst
üste koydunuz, araya bir harç koydu-
ve ehir ailesi olarak en aktif tanmlayabiliriz: ehir kurmak; insann, nuz, inaat haline getirdiniz. Tamamen
gündemlerimiz olan tercih, ina, mensup olduu medeniyet tasavvuru- fiziksel manada kullanyorum. ehri
imar ve kimlik meselesi hakknda nun de erler sistemine göre yapt bir muhafaza etmek de bir restorasyon, o
görülerinizi rica ediyoruz. eylemler bütünüdür. da bir ina sürecidir. Malzemeyi seçiyor-
sunuz ve yapyorsunuz. Ancak her ina
bir imar deildir. Bu iki kavram ayrma-
mz lazm. Eer ina maddi bir hadise
ise, imar hem maddi hem de manevi bir
hadisedir. in maddi boyutu olmadan
manevi boyutu ortaya çkmaz. Ben ol-
madan kimliim belirlenmez. Benim fiz-
yolojik yapm olsun ki eylemlerim ortaya
çksn. Bu eylemlerin renginden benim
kimliimi okuyabilesiniz. Benim fizyolo-
jik yapm yok, öyle bir ey olmaz. Edebi
eserlere veya romanlara bile baktnz
zaman önce karakteri anlatrken önce
adamn fiziini anlatrlar 3,5 kelime veya
3,5 cümle ile. Eer inaya bir ruh, inaya
bir anlam veya bir kimlik verebilirseniz,
bu ina batanbaa bir imar olur. nsan-
larn her eylemi veya kulland her nesne
daima iki boyutludur. Bu boyutlardan bir
50 Çevre, nsan ve ehir | Aralk 2016 | Say 14