Page 341 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 341

Süleyman Toy - Zeynep Eren

               1. Giriş


               İklim,  birbirini  etkileyen  farklı  bileşenlerden  oluşan  karmaşık  bir  sistemi
            ve  bu  sistemdeki  değişimlerin  istatistiksel  seyrini  ifade  etmektedir  (Türkeş
            2010;  IPCC  2018).  Bu  sistem  içerisinde  atmosferin  fiziksel  ve  kimyasal
            özellikleri, geniş su yüzeyleri (hidrosfer; su küre), buzullar ve uzun süreli kar
            örtüsü (kriyosfer), kara yüzeyleri ve canlılar (biyosfer) temel bileşenlerdir. İklim
            sistemi  çeşitli  dışsal  zorlama  mekanizmalarına  maruz  kalarak  etkilenmekte
            ve  değişime  zorlanmaktadır.  Bu  zorlama  mekanizması  içerisinde  en  önemli
            faktörler güneşin etken olduğu ışınımsal zorlama (radiative forcing) ve kara
            yüzeylerinin değişken özellikleridir (IPCC 2018; Türkeş 2020). Bunun yanında,
            sistem bileşenlerinin etkileşiminden meydana gelen pek çok fiziksel, kimyasal
            ve biyolojik olay da dışsal zorlama mekanizması içerisinde yer almaktadır. İklim
            sistemine doğrudan etki eden insan faaliyetleri de dışsal bir zorlama olarak
            değerlendirilmektedir (IPCC 2018). Kentleşme iklim değişikliğine neden olan
            önemli insan faaliyetleri arasında yer almaktadır (Şekil 1).

























                        Şekil 1. İklim sistemi, dışsal zorlamalar ve kentleşmenin yeri
                                (IPCC 2018’e dayanarak hazırlanmıştır)
               Kentlerde insan kaynaklı etkiler nedeniyle;
               •   Güneş  radyasyonunun  daha  fazla  tutularak  ısıya  dönüştürüldüğü
                  (sanayi, evsel ve trafik kaynaklı sera gazı ve aerosol üretimi nedeniyle),
               •   Yatay hava hareketleri engellenerek hava ile yüzeyler arası ısı değişiminin
                  ve soğumanın azaldığı (binaların ve yüzey pürüzlülüğünün etkisi),
               •   İlave ısı üretilerek kent ortamına salındığı (sanayi, evsel ısınma- soğutma
                  ve motorlu taşıt trafiği nedeniyle yanma kaynaklı ısı salımı)



            326 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346