Page 29 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 29

Aliye Ahu Gülümser - Nur Kardelen Öztürk
                                      Mert Akay - Burak Belli

               Türkiye  MSP’nin  dayanıklılık  ve  yaşanabilirlik  ilkeleri  altında  ele  aldığı
            kentsel dönüşüm uygulamalarının veriye dayalı değerlendirmeler sonucunda
            bilimsel  olarak  belirlenen  önceliklendirmeye  uygun  olarak,  yerinde  ve  yere
            özgü değerleri koruyarak, toplumun bütün kesimlerini dahil ederek ve kimseyi
            geride bırakmadan gerçekleştirilmesi sağlanacaktır.

               5. Sonuç

               Kentsel  dönüşümün  müdahale  biçimlerinin  zamanla  yalnızca  fiziksel  bir
            düzlemde  kalmasının  yetersiz  olduğu  fark  edilerek,  dönüşümün  sosyal,
            ekonomik  ve  ekolojik  yönleri  de  dikkate  alınarak  farklı  müdahale  biçimleri
            geliştirilmiştir.  Kentsel  dönüşüm  müdahale  biçimleri,  dünyadaki  planlama
            yaklaşımlarındaki değişikliklere paralel olarak çeşitlilik kazanmaktadır (Ataöv ve
            Osmay, 2007). Bugün geldiğimiz noktada stratejik planlama yaklaşımının temel
            ilkeleri arasında olan esneklik ve katılımcılık, kentsel dönüşüm uygulamalarına
            da yansımaktadır. Türkiye MSP, kentsel dönüşüm uygulamalarının amaçlarını,
            bütüncül  yapıda  ele  alınması  gereken  kriterlerini  ve  mekânsal  düzeyde
            uygulama  adımlarını  ortaya  koyan  strateji  ve  eylemleri  ortaya  koymaktadır.
            Ancak,  kentsel  dönüşüm  uygulamaları  Türkiye’de  merkeziyetçi  bir  yapıda
            yönetilirken zaman içerisinde yetkinin yerel yönetimlere geçtiği görülmekte
            ve bu durum 2000’li yıllardan sonra afet risklerine karşı yapılan çalışmalarla
            desteklenmektedir (T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, 2004; Devlet Planlama
            Teşkilatı, 2004). Kentsel dönüşüm uygulamalarının planlarda belirtilen kararlara
            uygun olarak gerçekleştirilmesi adına kentsel dönüşümün vatandaşlar, kamu
            sektörü,  özel  sektör  ve  sivil  toplum  kuruluşları  dahil  olmak  üzere  bütün
            aktörlerinin ve uygulama araçlarının yerel ölçekte ortaya konması ve denetim
            mekanizmalarının oluşturulması gerekmektedir.
               Bu bağlamda, Türkiye MSP sürecinde üretilen hedef, strateji ve eylemler
            kentsel dönüşümün sağlıklı kentsel çevreler oluşturması amacıyla etkin bir araç
            olarak  geliştirilmiştir.  Özellikle  aktif  fay  kuşaklarında  yer  alan  kentlerimizde,
            1999  depreminden  sonra  geleneksel  plan  anlayışlarının  yeterli  olmadığının
            görülmesi  ve  plansız  kentleşmeye  alternatifli  bir  çözüm  olarak  ortaya  çıkan
            kentsel  dönüşümün  operasyonel  altlığına  dönük  olan  ihtiyaçları  Türkiye
            MSP sürecinde irdelenmiş ve bu kapsamda alt ölçek planları yönlendirecek
            çerçeveye  ulaşılmıştır.  Türkiye  MSP’nin  ülkemizdeki  planlama  hiyerarşisi
            içerisindeki  konumuna  bağlı  olarak,  diğer  üst  ölçek  planlardan  başlayarak
            alt ölçek planlara yansıyan etkileri, kentsel dönüşüm uygulamalarının ihtiyacı
            olan bütüncül ve kapsayıcı yaklaşımı desteklemektedir. Kentsel dönüşümün
            sistematik bir şekilde ele alınmasına yönelik olan ihtiyacı da gidermek adına,






             14  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34