Page 96 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 96

Sürdürülebilir Üretim ve Tüketimde Eko-Etiketlerin Önemi:
                                     Türkiye Çevre Etiket Sistemi

               Yokessa, M. and Marette, S. (2019). "A review of eco-labels and their economic
               impact". International Review of Environmental and Resource Economics, 13(1-2):
               119-163.



               EK 1
               ISO 14020 Serisi Standartlar ile Tanımlanmış Etiket Tipleri
               TİP 1: Gönüllülük esaslı, üçüncü taraflarca, yaşam döngüsü ilkelerine uygun
            olarak  belirlenmiş  kriterler  bazında,  tüketicilerin  tercihlerini  çevresel  açıdan
            tercih edilebilirlik doğrultusunda yönlendirmeyi hedefleyen etiket sistemidir
            (ISO, 1999).
               TİP  2:  Üreticilerin  ve  hizmet  sağlayanların  kendilerinin  beyan  ettikleri  ve
            çoğunlukla  tanıtımlarında  kullandıkları  çevresel  iddiaları  belgelendiren,  tüm
            yaşam döngüsünü kapsamayan etiket sistemidir (ISO, 1999).
               TİP  3:  Üçüncü  tarafça  belirlenmiş  sayısal  kriterler  kapsamında  gönüllü
            olarak uygulanan, tüm yaşam döngüsü temelinde sayısal ölçütleri olan, ürün
            beyannamesi niteliğinde çevre etiket sistemidir (ISO, 2000).
               Tablo Ek 1. ISO 14020 Serisi Standartlarında Tanımlanmış Çevre Etiketleri

                            1                  2                     3
                TİP
                        (ISO 14024)        (ISO 14021)           (ISO 14025)
                                      Üretici/Servis Sağlayıcı
               İsim      Eko-etiket                           Ürün Beyannamesi
                                             Beyanlı
                                         Kriter veya Etiket    Yaşam Döngüsü
              Nitelik  Tanımlı Kriterler  Tanımlanmamış Ürün ve   Yaklaşımı Kullanan
                                            Servisler        Ürünlerin Belirli Yönleri
                        Tüm Yaşam
              Kapsam                       Tek Boyut         Tüm Yaşam Döngüsü
                         Döngüsü
                                         Perakendeciler            Sanayi
               Hedef      Tüketici         Sanayiciler        Kurumsal Tüketiciler
               Kitle
                                       Kurumsal Tüketiciler  Perakende Tüketiciler















                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  81
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101