Page 105 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 105

Aysun Aygün Oğur



               İklim  değişikliğinin  turizm  üzerindeki  dolaylı  etkilerini  de  dikkate  almak
            gerekir.  Örneğin  kuraklık  ve  su  kaynaklarının  azalması  ile  Türkiye’de  tarım
            üretiminin  de  azalacağı,  azalan  gıda  arzı  sebebiyle  turizm  tesislerinde
            sunulan  hizmetlerin  aksayacağı  öngörülmektedir.  Enerji  sektörü  turizmi
            dolaylı  etkileyecek  bir  diğer  sektördür.  Sıcaklıkların  artması  ile  soğutma
            enerji talebinin artması, enerji arzında, maliyetinde ve turizm hizmetlerinde
            problemler  meydana  gelmesi  beklenmektedir  (Aydemir  ve  Şenerol,  2014).
            Dolaylı etkiler turizm sektörünün hizmet zincirleri, diğer sektörlerle ilişkileri ve
            altyapı kalitesi ile ilişkili olarak fırsat ve tehditler ortaya çıkarmaktadır.

               İklim Değişikliği Karşısında Türkiye Turizm Sektöründe Fırsatlar ve Tehditler

               Yapılan literatür araştırması ile Türkiye turizm sektörünün iklim değişikliğinden
            nasıl etkileneceği ortaya konmuştur. Bu literatür araştırmasından yola çıkarak
            Türkiye  turizm  sektörü  için  GZFT  analizi  yapılmıştır.  GZFT  analizi  ile  güçlü
            yönlerin  öne  çıkarılması,  fırsatların  değerlendirilmesi,  zayıf  yönlerin  farkına
            varılması ve tehditlerin önlenmesi amaçlanmaktadır.
               GZFT  analizi  karar-verme  sürecinde  yaygın  olarak  kullanılan  bir  stratejik
            planlama aracıdır. G; güçlü yönleri, Z; zayıf yönleri, F; fırsatları ve T; tehditleri
            temsil etmektedir. GZFT Matrisi diye de adlandırılan bu analizde Güçlü ve Zayıf
            yönler içsel faktörleri, Fırsatlar ve Tehditler ise dışsal faktörleri temsil etmektedir.
            Güçlü yönler ve Fırsatlar olumlu faktörleri, Zayıf yönler ve Tehditler olumsuz
            faktörleri içermektedir (Gürel ve Tat, 2017). GZFT matrisi Şekil 2’de görüldüğü
            gibi organize edilmiş, çalışma çerçevesinde turizm sektörüne uyarlanmıştır.


























                                       Şekil 2: GZFT Matrisi



             90  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110