Page 108 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 108

İklim Değişikliğine Duyarlı Turizm Planlaması

               •  Zayıf Yönler


               Turizm Gelirlerinin Düşük Olması
               Türkiye  en  çok  turist  çeken  ilk  10  ülke  arasında  olsa  da  turizm  gelirleri
            sıralamasına bakıldığında oldukça gerilerde yer aldığı görülmektedir (Türkiye
            Cumhuriyeti  Kalkınma  Bakanlığı,  2013).  Türkiye,  2018  yılında  en  çok  turist
            gelen 6. ülke olmakla birlikte turizm gelirleri bakımından 14. sırada yer almış,
            2019  yılında  ise  13.  sıraya  yükselmiştir  (Kültür  ve  Turizm  Bakanlığı,  2019;
            UNWTO, 2020).

               Turizmin Belli Bölgelerde Yoğunlaşması
               Her ne kadar Türkiye’nin her bölgesinde farklı turizm türleri öne çıkarılmaya
            ve  tanıtılmaya  çalışılsa  da  Akdeniz,  Ege  ve  İstanbul  özellikle  uluslararası
            turizmde  diğer  bölgelerden  farklılaşmakta  ve  daha  çok  turist  çekmektedir.
            Ülke içerisinde gerek turizm yatırımı gerekse turizm talebi yönünden bölgesel
            eşitsizlikler vardır (Türkiye Cumhuriyeti Kalkınma Bakanlığı, 2013).
               Kitle Turizminin Egemenliği
               Her şey dahil sistem ve kitle turizmi en popüler turizm merkezi olan Antalya’da
            oldukça  yaygındır  (Gülbahar,  2009).  Yapılan  çalışmalar  Antalya’nın  coğrafi,
            doğal ve iklimsel özellikleri, konaklama tesis altyapı nitelik ve kapasiteleri ve
            küresel pazarlama yöntemlerine dayanarak hâkim turizm türünün kitle turizmi
            (her şey dahil sistem) olduğunu ortaya koymaktadır (Boz, 2019). Bu turizm
            biçimi yerel kazancı düşürmekte ve turistin yerel ile etkileşimini sınırlamaktadır.

               Alternatif Ulaşım Altyapısının Yetersiz Olması
               Turizm  bölgelerinde  fosil  yakıta  bağlı  ulaşım  modları  baskın  olarak
            kullanılmaktadır.  Turizm  bölgeleri  arası  erişim  otobüs,  otomobil  veya  uçak
            gibi yüksek emisyon salınımına sebep olan araçlarla sağlanmaktadır. Ancak
            coğrafi  zorluklar  sebebiyle  demiryolu  sistemi  özellikle  kıyı  bölgelerde
            gelişmemiştir. Türkiye Turizm Stratejisi 2023 ve Eylem Planı (2007-2013)’nda
            turizm destinasyonlarının erişilebilirliğini arttırmak konusunda stratejiler olsa
            da bu stratejilerin ana hedefi sera gazı emisyonlarını düşürmek ve alternatif
            ulaşımı güçlendirmek yönünde değildir (Aygün ve Baycan, 2020a).
               Su Kaynaklarının Yetersiz Olması
               Türkiye  su  zengini  bir  ülke  değildir  ve  Akdeniz  bölgesi  için  su  kıtlığı  en
            önemli iklim değişikliği tehditlerinden biridir (UNWTO, 2008). Yaşanan kurak
            mevsimler, tarımda geleneksel yöntemler kullanılması, yazın turizm talebi ile
            artan su talebi turizm bölgelerinin su temini bakımından zorluklar yaşamasına
            sebep olmaktadır.




                                                                   Yıl 1 / Sayı 1 / Ocak 2022  93
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113