Page 256 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 256

Şiddetli Rüzgârlar, Fırtınalar İklim Değişikliğinin Neresinde?

               5. Dünya’da İklime Bağlı Çok Yönlü Güvenlik Endişeleri


               Stockholm Konferansı (1972) ile başlayan “Çevre Hakkı” farkındalığı, “insan
            hakları” kapsamında ve dayanışma hakları içinde yer almaktadır. Uluslararası
            bu farkındalık, 1982 Anayasası’nın 56. maddesinde yer alan, “Herkes, sağlıklı
            ve  dengeli  bir  çevrede  yaşama  hakkına  sahiptir.  Çevreyi  geliştirmek,  çevre
            sağlığını  korumak  ve  çevre  kirlenmesini  önlemek  Devletin  ve  vatandaşların
            ödevidir” hükmüyle mevzuatımızda yer bulmuştur. Vatandaş katılımını artırıcı
            idari düzenlemeler kapsamında bugüne kadar, Türkiye’de idari düzenlemede
            bir dizi yenilik yapılmıştır.
               Birleşmiş Milletler (1992, 1994) güvenlik tanımlamasındaki kriterler; özellikle yavaş
            veya aniden ortaya çıkan; ekonomik, sosyo-kültürel, doğa ve siyasi nedenlerden
            kaynaklanan, günlük hayatın işleyişini bozarak güvensiz ortamlar yaratan olgulara
            işaret etmektedir. Bu olgular tehlike yaratma anlamında birbirini etkileyebilen ve
            tetikleyebilen özelliğe sahiptir. Belirtilen konular, gerek doğa kaynaklı ve gerekse
            insanın yaşam kalitesini etkileyen ve birbirini tetikleyen ekonomik, sosyo-kültürel
            vb.  risklere  işaret  etmektedir.  Birleşmiş  Milletler  İnsani  İşler  Eşgüdüm  Ofisinin
            (OCHA) değerlendirmelerinde de görüldüğü gibi, insani güvenlik unsurları, askeri
            korumanın ötesine geçen ve insanlık onuruna yönelik tehdit oluşturan daha geniş
            bir boyut kazanmıştır. Geliştirilmiş güvenlik tanımı çok çeşitli güvenlik alanlarını
            belirlemektedir. Bu alanlar aşağıda yer almaktadır (UN, 2019).
               1.  Ekonomik: İstihdamın yaratılması ve yoksulluğa karşı önlemler.
               2.  Gıda: Açlığa ve kıtlığa karşı önlemler.
               3.  Sağlık:  Hastalığa,  güvenli  olmayan  gıdalara,  yetersiz  beslenmeye  ve
                  temel sağlık hizmetlerine erişim eksikliğine karşı önlemler.
               4.  Çevresel:  Çevresel  bozulmaya,  kaynakların  tükenmesine,  artarak
                  çeşitlenen doğal afetlere ve kirliliğe karşı önlemler.
               5.  Kişisel: Fiziksel şiddet, suç, terörizm, aile içi şiddet ve çocuk işçiliğine
                  karşı önlemler.
               6.  Topluluk: Etnik, dini ve diğer kimlik gerilimlerine karşı önlemler.
               7.  Politik: Politik baskı ve insan hakları ihlallerine karşı alınacak önlemler.
               Afet ve Acil Durum Yönetimi ile ilgili mevzuat afeti “ toplumun tamamı veya
            belli kesimleri için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı
            ve insan faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan doğal, teknolojik veya
            insan kaynaklı olaylar” (5902, md.2/b) olarak tanımlamıştır ki, görüldüğü gibi afet
            yönetimi de; güvenlik kavramının içinde benzer unsurlar yönüyle incelenmektedir.
            Doğa  kaynaklı  afetlerde,  “terör”  gibi  insan  kaynaklı  afet  ilişkisi  de  ortaya
            çıkabilmektedir. 2018 tarihli düzenleme ile oluşturulan Cumhurbaşkanlığı Politika
            Kurulları (CK1, md.20) içinde yer alan Güvenlik ve Dış Politikalar Kurulu, içerdiği
            konular itibariyle; Bölgesel sorunlar, göç politikaları, afet ve acil durum halleri



                                                                 Yıl 1 / Sayı 2 / Temmuz 2022  242
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261