Page 147 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 147

Elçin Sari - Sevim Pelin Öztürk - İmdat As


               40.000 kişinin ikamet edeceği proje alanının ana dolaşım arterleri sadece
            yayalara ayrılmıştır ve Şekil 5’te gösterildiği gibi alandaki kullanımlar, yayaların
            tüm  servis  ve  hizmetlere  500m  yürüme  mesafesi  ile  ulaşabileceği  şekilde
            tasarlanmıştır.  NAR  Proje  alanındaki  yaya,  bisiklet  ve  araç  yollarına  50m
            aralıklarla birbirlerine paralel akslar olacak şekilde karar verilmiştir (Şekil 6). Proje
            alanının  kuzeydoğu-güneybatı  yönünde,  alanın  ortasından  geçen  ana  arter,
            1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı’nda belirtilen ve kabul edilen, Atatürk Bulvarı
            üzerinde yer alacak yonca kavşaktan, alana ulaşım bağlantısı sağlanacak şekilde
            tasarlanmıştır. NAR İnovasyon Bölgesi’nde sürdürülebilir ve yenilenebilir enerji
            temelinde, 2030 yılına kadar karbon nötrlüğü amaçlanmaktadır. Bu nedenle
            NAR proje alanındaki araç trafiği sadece elektrikli araçlarla sınırlandırılmıştır.
            Araç trafiğine ayrılan yollar, süper blokların içlerine alınmayarak, süper blokların
            çeperlerinden dolaşımları sağlanacak şekilde tasarlanmıştır. Ayrıca proje alanı,
            otonom araçlar için test altyapısı olanağı sağlayacak şekilde planlanmıştır.












                   Şekil 5: NAR İnovasyon Bölgesi’nde yer alan meydanlar ve hizmet alanları






















                              Şekil 6: NAR İnovasyon Bölgesi ulaşım yolları
               Arazinin topografyasına, ulaşım akslarına ve yeşil alanlara göre planlanan
            ızgara düzeni hesaplamalı tasarım yaklaşımı ile deforme edilmiştir. Yapılan bu
            ızgara deformasyonun amacı arazinin eğimine uygun olarak yerleşim sağlamak,
            proje alanı içinde yer alan yeşil alanlar ile proje alanı etrafında bulunan yeşil



            133  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152