Page 147 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 147
Elçin Sari - Sevim Pelin Öztürk - İmdat As
40.000 kişinin ikamet edeceği proje alanının ana dolaşım arterleri sadece
yayalara ayrılmıştır ve Şekil 5’te gösterildiği gibi alandaki kullanımlar, yayaların
tüm servis ve hizmetlere 500m yürüme mesafesi ile ulaşabileceği şekilde
tasarlanmıştır. NAR Proje alanındaki yaya, bisiklet ve araç yollarına 50m
aralıklarla birbirlerine paralel akslar olacak şekilde karar verilmiştir (Şekil 6). Proje
alanının kuzeydoğu-güneybatı yönünde, alanın ortasından geçen ana arter,
1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı’nda belirtilen ve kabul edilen, Atatürk Bulvarı
üzerinde yer alacak yonca kavşaktan, alana ulaşım bağlantısı sağlanacak şekilde
tasarlanmıştır. NAR İnovasyon Bölgesi’nde sürdürülebilir ve yenilenebilir enerji
temelinde, 2030 yılına kadar karbon nötrlüğü amaçlanmaktadır. Bu nedenle
NAR proje alanındaki araç trafiği sadece elektrikli araçlarla sınırlandırılmıştır.
Araç trafiğine ayrılan yollar, süper blokların içlerine alınmayarak, süper blokların
çeperlerinden dolaşımları sağlanacak şekilde tasarlanmıştır. Ayrıca proje alanı,
otonom araçlar için test altyapısı olanağı sağlayacak şekilde planlanmıştır.
Şekil 5: NAR İnovasyon Bölgesi’nde yer alan meydanlar ve hizmet alanları
Şekil 6: NAR İnovasyon Bölgesi ulaşım yolları
Arazinin topografyasına, ulaşım akslarına ve yeşil alanlara göre planlanan
ızgara düzeni hesaplamalı tasarım yaklaşımı ile deforme edilmiştir. Yapılan bu
ızgara deformasyonun amacı arazinin eğimine uygun olarak yerleşim sağlamak,
proje alanı içinde yer alan yeşil alanlar ile proje alanı etrafında bulunan yeşil
133 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi