Page 84 - Çevre ve Şehir Dergisi - Sayı 13
P. 84
İÇE DOKUNAN ADAMLAR
"Ben bugünün şairiyim, yarınların peygamberi değil"
İSLAM
Kadı
Nazrul
HIRSIZLAR/HAYDUTLAR Kadı Nazrul İslam 1899 yılının baharıyla yazının kesiştiği mayıs ayının 24
ünde dünyaya geldi. Nazrul İslam Bengal’in fakir gelir gruplarına men-
Arkada, sana haydut diyen kim? sup olan bir ailenin çocuğudur. Ailesi geçmişte Bengal’in soylu ve alim
Sana hrsz diyen kim? ailelerinden bir olmasına rağmen daha sonra İngiliz hakimiyeti altında
Bak etrafna, ibandakiler haydut! sistematik olarak fakirleştirilen Müslümanların toplam akıbetine uğra-
Ve hatrl zenginler hrsz! dığı için Kadı ailesinin de durumu gittikçe kötüleşmişti. Müslümanların
hakimiyet yıllarında ilim ehli olan ailenin büyük atalarının kadılık yaptığı
Hrszlar, haydutlar mahkemeye çeken kim? bilinmekle birlikte, İngiliz hakimiyeti tarafından bu görevlerinden azle-
Cezay kesen kim? dildiler. Aile bunun üzerine kadılık mesleğini hem bir unvan olarak hem
Arkada, sorun ona bugün haydut olmayan kim? de geçmişleri ile bağlarını koparmama adına soyadı olarak kabul ettiler.
Sorun, hrszlarn elebas kim? Nazrul İslam, çocuk denecek yaşta (8 yaşında) babası Kadı Fakir Ahmet’i
kaybetti, dokuz kardeşli bir ailenin üyesi olan şairimiz fakirlik yüzünden
Fakir, fukarann srtndan doğru dürüst bir eğitim alamadı ve ailesinin geçim sıkıntısı nedeniyle
Yükünü tutan zenginleri, mal biriktirenleri çalışmak zorunda kaldı.
Tanrm, adalet âsan kaldr ve cezalandr Buna rağmen Kadı Nazrul İslam, Tagore ile birlikte Bengal edebiyatının
Bugün en büyük soyguncular, en büyük hrszlar, en önemli temsilcilerinden biri olarak görülmektedir. Kendi yaşadığı
En uyank üçkâtçlar çağa ve şartlara, içinde bulunduğu durumun kahredici atmosferine is-
En saygn, en seçkin kimseler yan eden sert bir mizaca sahiptir. Nazrul İslam; bu sert mizacın karşı-
Milletin meclisinde göbek büyütmekteler sında müzik yapan biri olmanın yanı sıra şiir yazan bir derinlik olarak
durmasını da beceren bir kişilikti.
Her yerde, Toplumsal tavrından şahsi edasına oradan dildeki dışavurumcu tarzına
Rengini halkn kanndan alm tulalar. kadar devrimci bir havası bulunmaktaydı. Nazrul İslam hak talep eden
Krallarn saraylar, gangster zenginlerin fabrikalar, bir sınıfın, ezilen bir zümrenin hakarete uğramış bir kültürün temsilci-
Evsiz barksz brakrlar binlerce halk. siydi ve bundan asla gocunmuyordu.
nsanlar öütülür eytanlarn fabrikalarnda,
Kanlar iliklerine kadar emilmi Bir gün elinde bir şiirle birlikte adı sanı bilinmeyen bir genç olarak
Tagore’un ofisine girerek “seni öldürmeye geldim Tagore” dediğinde,
Oralardan aç çkar milyonlar Tagore ünlü bir şair, büyük bir kanaat önderi sayılıyordu. Buna rağmen
Ve milyonlarca insann kann emerek, Bengal dilinin en verimli şairi, (Tagore) Nazrul İslam’ın elindeki metni
Fabrikatörler inlerinde mal biriktirirler alıp okuduğunda heyecanını tutamamış ve o metni ertesi günün Bengal
Fakirleri soyarak zenginleir tefeciler, gazetelerinde yayınlanmasını sağlamıştı.
Hane ykmaktan mutmain ykm memurlar Ertesi gün Bengal edebiyatında bir şair doğmuştu bile gazeteler o gün
Aç gözlü tüccarlar diğer günlerin çok üzerinde bir satış yaptılar. Nasıl gazeteler onu bir
Zenginliin kerhanesini kurdular günde anlı şanlı bir şair durumuna getirmişse Nazrul İslam’da gazete-
te sâkinin yardmclar dans edip leri en azından o gün için daha fazla satılır duruma getirmişti.
eytanlarn erefine içiyorlar Sömürgecilik altında inim inim inleyen halk, kendi öfke dilini konuşan
m korkunç bir düüe gidiyor ve onu bir neşter gibi toplumunun kanayan yaralarına oldukça usta dar-
Saln yitirip, ekmeini, hayatn, umutlarn ve dilini belerle vuran bir cerrahı heyecanla selamlıyordu. Nazrul İslam gaze-
Her tarafa derin hendekler kazm altna aç canavarlar te sayfalarından edebiyatın zirvesine bir şiirle kurulmuş oluyordu. Bu
Bugün dünya bir zindan gibi onun için önemli bir payeydi. Daha önceleri Bengal Müslümanları adeta
Tüm zalimler gardiyan kendi Müslümanlıklarından utanır bir duruma sokulmuşken, Nazrul
İslam’la birlikte bu durum tersine doğru değişmeye, Müslüman edebi-
Hrszlar arkada burada yatçılar kendilerine daha bir güvenmeye başladılar.
Sahtekârlar sevgili dost Şairimiz daha birçok şiir ve roman yazmış olmakla birlikte, müzik-
le uğraşıp şarkı sözü yazarlığı da yapmıştır. 1942 yılında zulümlerinin
Azizim, sana haydut diyen kim? karşısında durduğu, keyfi davranışlarını tenkit ettiği, adaletsizliğine baş
Sana hrsz diyen kim? kaldırdığı bu dünyanın baskılarına daha fazla dayanamayarak çıldırdı.
Eya ya da para çalm olabilirsin 1976 yılında ömrünü tamamlayan şairimiz, 1962 yılında Hindistan’ın en
Sen kimsenin nazik kalbine büyük edebiyat ödülü olan Padmabhusan ödülünü, 1972 yılında ise o
Hançer saplamadn ya! Bangladeş Milli Şairi ödülü ile halkı tarafından ödüllendirilir.
84 | ÇEVRE ve ŞEHİR | OCAK 2013