Page 86 - Çevre ve Şehir Dergisi - Sayı 13
P. 86



İNSAN VE ESER

MİMARİDE BİR DÖNÜM NOKTASI



Kefedilen Ktadan Dünyann Yeniden Kefne





LOUIS HENRY




1856


SULLIVAN 1924


OSMAN MİMAROĞLU

Mimarımız Amerikaya göç etmiş bir anne ve babanın çocuğu-
dur. İsviçreli anne ve İrlandalı babadan 1856 yılında Boston’da
dünyaya geldi. Babasının adı Pattrick Sullivan’dır. 3 Eylül 1856
yılında Boston’da doğan mimarımız, yüksek öğrenimini MİT’te
tamamlar. Mimarlık üzerine kitaplar yazar, yarışmalara girer
zamanın mimari gereçleri üzerine uzun uzun düşünür ve ça-
ğın bütün getirilerinin bir mimarı dile sahip olması düşüncesini
savunur. Bu meyanda gökdelenin ilk nüvesini oluşturacak olan
fikirleri ortaya atar ve savunur. Mimarımız Amerikan Moderniz-
minin babası sayılır. Onun için form fonksiyonun bir getirisi ola-
rak vardır. Asla fonksiyonu öncelemez. "Biçim işlevi izler" veciz
ifadesi ona ait olmakla birlikte kendisinden sonra gelen bir çok
mimarı da derinden etkilemiş bir düşüncedir. Mimarımızın yanın-
da Amerikan mimarisinin en önemli isimlerinden sayılan Frank
Lloyd Wright’da çalışma bahtiyarlığına erişmiştir. Sullivan bu-
nunla birlikte fonksiyonun biçimi tam anlamıyla örtmesini asla
savunmamıştır, ve bezemeyi mimarinin orta yerine taşımaktan
hiçte çekinmemiştir. Mimarımız bununla birlikte gökdelenin ilk
kurallarını belirleyen mimar-düşünür olmuştur. Bodrum kat ze-
min kat ve normal katların hepsi belli fonksiyonlara göre dizayn
edilmek zorundaydılar. Buna göre bodrumda makineler ve depo
yer almakta, zeminde giriş dükkanlar, normal katlarda büro oda-
ları ve üst katta ise asansör şeklinde inşa olmalıydı. Dikey bir
tasarımı bu kadar içselleştiren başka bir mimarı onun çağında
bulmak oldukça zordur. Binalarında yer alan süslemeler (beze-
meler) fonksiyonun değiştiği katlarda değişiklik göstererek form
Louis Henry Sullivan, kaşif mimarlardan biri olmakla kalmayıp işlev birlikteliğine uyumluluk gösterirler.
belkide modern çağı selamlayan yeniliklerin en önemli temsilci-
sidir. Onun yaşadığı çağ, eski ile yeninin arakesitinde bir yönüyle L. Sullivan’a göre yaşadığı zamanın mimarisi akıllı estetik de-
yeni bir dünyanın kapılarının aralandığı, diğer yönüle ise bir dev- ğerlere bağlı ve zamanların ruhuna uygun bir şekilde oluşturul-
rin sonunun gelmesi ile oluşan bunalımlarla boğuşmanın zama- malıydı. Büyük zamanlarını ünlü olarak gökdelen tartışmasının
nıydı. Artık gelenksel mimari paradigma bütün parametrelerini ortasında geçiren mimarımız hayatının sonlarına doğru bütün
harakete geçirmiş ve yeni bir şeyler bulamamanın verdiği umut- diğer ünlüler gibi düşüşe geçer ve 1924 yılında Nisanın 14’ünde
suzlukla yolun sonuna gelindiğini olanca gücüyle hissetmişti. Chicago’da hayata gözlerini yumar.


86 | ÇEVRE ve ŞEHİR | OCAK 2013
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91