Page 141 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Özel Sayı
P. 141

Murat Arslan - Reyhan Çakır - İsra Akyazı
                                Nida Kumbasar - Ahmet Doğan - Emre Yavuz

                2.3. Yapay Zekâ Tabanlı Yaklaşımlar ile Arazi Örtüsü Sınıflandırması
                Arazi  örtüsü  sınıfları  oluşturulurken  veri  setleri  doğrudan  ve  modellerde
              kullanım olarak iki şekilde kullanılmaktadır. Sentinel-2 uydu görüntüleri makine
              öğrenmesi  algoritmaları  ile  sınıflandırılmaktadır.  Yapılan  literatür  çalışması
              sonucunda  görüntü  tanıma  ve  sınıflandırma  çalışmalarında  DESA  tabanlı
              çözümlerin iyi sonuçlar verdiği görülmüştür (Lecun, 1998, Salman, 2018, Sofu
              vd., 2020). Ayrıca arazi örtüsü haritaları üretiminde U-Net yönteminin başarılı
              sonuçlar verdiği görülmüştür (Demir vd., 2019). Bunlar sonucunda hiyerarşik
              bir yapı ile oluşturulan sistemde her bir karelajda ana sınıflar U-NET, alt sınıflar
              3B-DESA algoritmaları kullanılarak sınıflandırılmaktadır.
                Her  yıla  ait  Mart  ve  Kasım  ayları  arasındaki  9  uydu  görüntüsü  Sentinel-2
              karelajı  bazında  seçilerek  mozaiklenmekte  ve  arazi  örtüsü  sınıflandırması
              karelaj bazında gerçekleştirilmektedir. Sınıflandırmada Kırmızı, Yeşil, Mavi ve
              Yakın  Kızıl  Ötesi  bantları  kullanılmaktadır.  Ayrıca  arazi  örtüsü  sınıflandırması
              yaparken her bölgeye ait farklı bir algoritma çalıştırmaktadır.
                Sınıflandırma modellerinin değerlendirilmesi ve modellerin başarımlarının
              ölçülmesi  için  K-Fold  çapraz  doğrulama  yöntemi  (Aydemir  vd.,2020)
              kullanılmıştır.    Doğrulamada;  Modellerin  ürettiği  raster  verinin  düşey  eksen
              piksel sayısı beş eşit parçaya bölünmüştür. Daha sonra her bir parça içinde
              rastlantısal örnekleme yapılarak tüm ana sınıflardan yaklaşık iki milyon örnek
              seçilmiştir. Bu beş parçadan dördü 3B-DESA sınıflandırıcının eğitimde kullanılıp
              kalan  parça  doğrulama  verisi  olarak  kullanılmıştır.  Doğrulanan  bölge  için
              kappa ve genel doğruluk sonuçları hesaplanmıştır. Tüm parçalar doğrulamaya
              tabi  tutulacak  şekilde  bu  işlem  tekrarlanmıştır.  Daha  sonra  elde  edilen
              beş  sınıflandırıcı  model  ile  tüm  pilot  bölge  için  tahmin  haritası  üretilmiştir.
              Tahmin  haritası  ile  eğitimde  kullanılan  verinin  tüm  etiketleri  kıyaslanarak
              tüm  pilot  bölge  için  kappa  ve  genel  doğruluk  sonuçları  hesaplanmıştır.  Bu
              doğrulama yöntemi yazılıma entegre edilerek ulusal haritanın oluşturulması
              için kullanılan 128 karelajın her biri için otomatik olarak K-fold (Chen vd.,2014)
              yöntemi  uygulanmakta  ve  hata  matrisleri  oluşturulmaktadır.  Eğitim  veri  seti
              sınıflandırıcı  modelinin  oluşturulması,  doğrulama  veri  seti  ise  sınıflandırıcı
              modelinin performansının değerlendirilmesi ve uygun parametrelerin seçimi
              için kullanılmaktadır. Analiz uygulaması esnasında eğitim veri setini doğrudan,
              doğrulama veri setini ise dolaylı olarak görmektedir. Test verisi ise sınıflandırıcı
              modelinin  hiç  görmediği  veri  setini  temsil  etmektedir.  Sınıflandırıcı  modeli
              geliştirilirken  eğitim  ve  doğrulama  veri  seti  beraber  kullanılmaktadır.
              Sınıflandırma  başarım  performans  değerleri  sınıflandırıcı  modelin  test  verisi
              kullanılarak  gerçekleştirdiği  tahmin  sonuçları  temsil  etmektedir.  Böylece
              sınıflandırıcı  modeli  eğitim  aşamasında  hiç  görmediği  test  veri  seti  ile  bir
              tahmin gerçekleştirdiğinden, sınıflandırıcının performansı sınanmaktadır.




              140 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146