Page 81 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 81

Sena Gül Bozer - Demirhan Devran Tokatlı
                                          Emel Güven - Tamer Eren

                   3.  Yöntem

                   Bibliyometri ilk kez P. Otlet tarafından 1934’te ele alınan bir terimdir. Sonra-
                 sında Pritchard, “İstatiksel Bibliografya mı Yoksa Bibliyometri mi?” başlıklı ma-
                 kalesinde kütüphane ve bilgi bilimi yazınında olmak üzere bu terimi 1969’da ilk
                 kez kullanmıştır (Duran ve Çelikkaya, 2019:3).
                   Belgelerin  ya  da  yayınların  konusu,  yayınlandığı  yılı,  yayınlandığı  dil  gibi
                 belirli  özelliklerinin  niceliksel  olarak  analiz  edilmesine  ‘bibliyometrik  analiz’
                 denmektedir (Haydaroğlu, 2022:2). Bibliyometrik analiz, bir konu ile ilgili yapı-
                 lan çalışmaların nicelik ve nitelik açısından değerlendirilmesine imkân sağla-
                 maktadır (Yılmaz, 2016:2). Elde edilen bulgular ilgili konunun nasıl bir gelişim
                 gösterdiğinin gözlenmesine, sorunların ve eksikliklerin tespit edilmesine ve bu
                 sonuçlar vesilesiyle yapılacak düzeltmelerin ya da getirilecek önerilerin tartışıl-
                 masına da imkân sağlamaktadır (Yılmaz, 2016:2).
                   Bibliyometrik analiz, genellikle söz konusu alandaki tezlerin veya seçilmiş
                 bir derginin analizi ile gerçekleşmektedir. Bu bağlamda farklı disiplinlerde li-
                 sansüstü tezleri inceleyen çok sayıda çalışma bulunmaktadır. Lisansüstü tez-
                 lerin analizinin yanı sıra çalışma alanı ile ilgili makalelerin analizi de bir diğer
                 araştırma konusu olmaktadır. Bu bağlamda da farklı alanlarda seçilen dergile-
                 rin bibliyometrik analizlerinin yapıldığı görülmektedir.
                   Zeren ve Kaya (2020:35), dijital pazarlama alanında ulusal yazında yapılan
                 çalışmalar sistematik bir literatür taramasıyla incelemiştir. TR Dizin ve YÖKTEZ
                 taranıp özette veya anahtar kelimelerde geçen dijital pazarlama kavramı geçen
                 334 çalışmayı bibliyometrik analize tabi tutmuşlardır. Bu analiz sonucu dijital
                 pazarlamanın her geçen yıl yükselen bir yere sahip olduğu görülmüştür. Savrun
                 ve Mutlu (2019:364), ISI Web of Science ve Scopus veri tabanlarının çevrimiçi
                 versiyonlarından ‘‘city logistics’’ anahtar kelimesi ile çalışma başlıklarında ara-
                 nan kitap, makale ve konferans bildiri çalışmalarının bibliyometrik analizini yap-
                 mayı amaçlamış, yayınların yazar ve makale sayısı, yazar profili, yayın yeri bilgisi,
                 yıl, makale konusu, araştırmanın amacı ve kaynak kullanımı gibi kriterler etra-
                 fında incelemeye almışlardır. Aksungur, Sever, Güven ve Eren (2024:1), YÖK-
                 TEZ veri tabanında yer alan insansız hava aracı ile ilgili çalışmaları bibliyometrik
                 parametreler çerçevesinde incelemişlerdir. Beşel ve Yardımcıoğlu (2017:133),
                 2007 ve 2016 yılları arasında Maliye Dergisinde yayınlanan çalışmaların analizini
                 yapıp bu kısıt altında maliye biliminin geçirdiği dönüşümü ele almışlardır. Bu
                 çalışmalar  farklı  değişkenler  açısından  değerlendirilmiştir.  Değerlendirmeler
                 sonucu maliye alanında ampirik çalışmaların artış gösterdiği sonucuna varılmış-
                 tır. Öztürk ve Kurutkan (2020:1), bilim haritalama tekniğine göre “kalite yöne-
                 timi” kavramını incelemiştir. Web of Science veri tabanında arama stratejisine
                 bağlı olarak elde edilen 1372 makaleye, atıf ve bibliyometrik eşleştirme analizi
                 yapmıştır. Yapılan analiz sonucunda elde edilen bulgular hem okuyucu hem de


                 80  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86