Page 59 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 59

Hacı Abdullah Uçan - Tayfun Dede - Sinan Nacar


            hangilerinin  daha  etkili  olduğuna  yönelik  tüm  olası  regresyon  analizleri
            gerçekleştirilmiş  ve  tüm  değişkenlerin  kullanıldığı  modelin  en  yüksek
            performansa sahip olduğu belirlenmiştir. Bu kapsamda gayri safi milli hasıla
            (GSYH), enflasyon oranı (%), faiz oranı (%) ve nüfus bağımsız değişkenler olarak
            belirlenmiştir. Bu değişkenlerin yanı sıra her bir yıl içerisindeki dönem sayısı
            da  bir  diğer  bağımsız  değişken  olarak  bağımsız  değişkenlere  eklenmiştir.
            Bu  bağımsız  değişkenler  her  üç  bağımlı  değişken  için  değiştirilmeden
            kullanılmıştır.  Toplamda  beş  bağımsız  değişkene  karşılık  üç  farklı  bağımlı
            değişken  kullanılarak  modelleme  çalışmalarına  başlanmıştır.  Modelleme
            çalışmalarında  kurulan  modellerin  doğruluklarının  test  edilebilmesi  için  veri
            setleri eğitim, doğrulama ve test veri setlerine ayrılmıştır. Bu sayede eğitim ve
            doğrulama veri setleri ile kurulan modellerin doğrulukları test verisi kullanılarak
            değerlendirilebilmiştir. Modellere ait performanslar ortalama karesel hatanın
            karekökü  (RMSE),  ortalama  mutlak  hata  (MAE),  ve  Nash-Sutcliffe  (NS)
            performans istatistikleri aşağıda verilen eşitlikler kullanılarak hesaplanmıştır.

            RMSE =                                                          (1)

                                                                            (2)
            MAE =
                                                                            (3)
            NS =


               Verilen  eşitliklerde;  t  ölçüm  değerlerini,  t   tahmin  değerlerini,    ölçüm
                                  i
                                                     di
            değerlerinin  ortalamasını  ve  n  veri  sayısını  göstermektedir.  RMSE  ve  MAE
            değerlerinden  küçük  olanın  performansı  yüksek  olarak  değerlendirilirken,
            NS değeri −∞ ile 1 arasındadır. NS=1 olması, kullanılan yöntemin mükemmel
            olduğunu belirtmektedir.
               Verileri  eğitim,  doğrulama  ve  test  setlerine  ayırma  aşamasında  iki  farklı
            senaryo  denenmiştir.  Bunlardan  ilkinde  veriler  seri  şeklinde  ayrılmıştır.  Bir
            başka ifadeyle toplamda 19 yıllık veri setinin ilk 13 yılı modellerin eğitiminde,
            sonraki üç yıllık veri modellerin doğrulanmasında ve kalan üç yıllık veri seti ise
            modellerin test edilmesi aşamasında kullanılmak üzere hazırlanmıştır. Yapılan ön
            analizler neticesinde verilerin özellikle son yıllarda pik değerlere ulaşmasından
            kaynaklı test veri setinden istenen doğrulukta sonuçlar elde edilememiştir. İkinci
            senaryoda ise verilerin karma olarak seçilmesi yoluna gidilmiştir. Bu senaryoda
            tüm  yılların  eğitim,  doğrulama  ve  test  veri  setlerinde  temsil  edilebilmesi
            amacıyla ilk yılın ilk üç dönemi eğitim, son dönemi doğrulama ve bir sonraki
            yılın ilk dönemi test veri setinde kalacak şekilde seçim yapılmıştır. Bu seri devam
            ettirilerek her yıldan farklı dönemler eğitim doğrulama ve test veri takımlarında
            yer alması sağlanmıştır. Yapılan analizler neticesinde kabul edilebilir sonuçların



            44  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64