Page 239 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 239
Ahmet Yakut - Barış Binici
tasarımda bu durumun dikkate alınmaması ve eleman uç bölgelerinde gerekli
donatı detaylandırmasının yapılmamasıdır. Şekil 1’de geçmiş depremlerde
gözlemlenen yumuşak kat/zayıf kat hasarına ilişkin örnekler gösterilmektedir
(Dogangun 2004, Yakut v.d. 2022, Bayraktar v.d. 2015, ODTÜ 2011).
a) b)
c) d)
Şekil 1. Geçmiş depremlerde gözlenen yumuşak/zayıf kat hasarları; a)
1999 Kocaeli depremi, b) 2003 Bingöl depremi, c) 2011 Van depremi, d) 2020 İzmir depremi
Yatay taşıyıcı sistemi yetersiz ve diğer olumsuzlukların bazılarını içinde
barındıran binaların çoğunda toptan göçme meydana gelmektedir (Şekil
2). Özellikle yeterli yanal rijitlik ve dayanıma sahip olmayan binalar, tasarım
depremi altında etkilere (Elazığ (2020), İzmir (2020)) maruz kaldıklarında
dahi, bu binaların yanında bulunan diğer yapıların ayakta kalmasına rağmen
tamamen göçerek yüksek can kayıplarına neden olmaktadır.
224 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi