Page 239 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 239

Ahmet Yakut - Barış Binici


            tasarımda bu durumun dikkate alınmaması ve eleman uç bölgelerinde gerekli
            donatı  detaylandırmasının  yapılmamasıdır.  Şekil  1’de  geçmiş  depremlerde
            gözlemlenen yumuşak kat/zayıf kat hasarına ilişkin örnekler gösterilmektedir
            (Dogangun 2004, Yakut v.d. 2022, Bayraktar v.d. 2015,  ODTÜ 2011).

            a)                                 b)














             c)                               d)














                      Şekil 1. Geçmiş depremlerde gözlenen yumuşak/zayıf kat hasarları; a)
            1999 Kocaeli depremi, b) 2003 Bingöl depremi, c) 2011 Van depremi, d) 2020 İzmir depremi


               Yatay  taşıyıcı  sistemi  yetersiz  ve  diğer  olumsuzlukların  bazılarını  içinde
            barındıran  binaların  çoğunda  toptan  göçme  meydana  gelmektedir  (Şekil
            2). Özellikle yeterli yanal rijitlik ve dayanıma sahip olmayan binalar, tasarım
            depremi  altında  etkilere  (Elazığ  (2020),  İzmir  (2020))  maruz  kaldıklarında
            dahi, bu binaların yanında bulunan diğer yapıların ayakta kalmasına rağmen
            tamamen göçerek yüksek can kayıplarına neden olmaktadır.















            224 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244