Page 69 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 69

Çiğdem Tuğaç



            olduğu görülmektedir. Giderek kalabalıklaşan şehirlerde bu yaklaşım sadece
            insanların trafikte geçirdiği sürenin uzun olması sorununu değil, beraberinde
            başta sera gazı emisyonları olmak üzere farklı türlerdeki kirleticilerin miktarının
            artmasını,  gürültü  ve  hava  kirliliğini  ve  sağlık  sorunlarını  beraberinde
            getirmektedir.  WEF tarafından küresel çaptaki şehirlere 2030 yılına kadar her
            hafta  1,5  milyon  kişinin  ekleneceği  hesaplanmıştır  (WEF,  2020:  12).  Bu  ise
            beraberinde konutlara ve şehir servislerine talebi de artıracaktır. Günümüzde
            şehirsel yayılmanın önlenmesi ve iklim dirençliliğin sağlanmasında ele alınan
            çözümler arasında kompakt şehirleşme ve yeşil ulaşım modlarına geçiş (Şekil
            7) yer almaktadır. Kompakt şehirleşmede, şehrin çevresindeki doğal alanlara
            yayılması yerine, kendi içindeki alanlarda gelişmesi ve atıl durumdaki alanların
            yeniden  değerlendirilmesi  anlayışı  söz  konusudur.  Yoğun  ve  yakın  ancak
            dengeli gelişme deseninin benimsendiği kompakt şehir yaklaşımı kapsamında
            şehirlerdeki bölgelerin toplu taşıma ağıyla ilişkilendirilmesi, şehir merkezinin
            ve alt merkezlerinin canlı tutularak, komşuluk ünitesi/mahalle anlayışına göre
            planlama  yapılması  ve  yaya,  bisikletli  ulaşım  ve  mikromobilite  seçenekleri
            (elektrikli skuterler gibi) ve toplu taşıma araçları ile yerel servis ve iş imkânlarına
            erişimin sağlandığı yeşil ulaşım modlarının yaygınlaştırılması yer almaktadır.
            Yeşil ulaşım kapsamında elektrikli araçlar da giderek yaygınlaşmaktadır (Altay,
            2020;  Bibri  vd.,  2020:  12;  Cirit,  2014:  11;  SGA,  2021;  Tuğaç,  2019).  BM
            tarafından şehirlerin kompakt gelişiminin 2050 yılına kadar 17 trilyon dolara
            kadar ekonomik tasarruf sağlayacağı, iş ve konut erişimini artırarak ekonomik
            büyümeyi de teşvik edeceği ortaya konulmuştur (UN, 2021b).


























                     Şekil 7: Şehirlerde sürdürülebilir/yeşil ulaşım çözümleri (SUTP, 2020)





            54  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74