Page 49 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 49

Çiğdem Coşkun Hepcan


            olusturulması belirsizliklerin, tehlikelerin, risklerin yönetimi ile göç, yoksulluk
            gibi pek çok sosyal soruna çözüm geliştirilmesini de içermektedir (Erdoğan,
            2021). Bu kapsamda kentlerin ihtiyaçları ve öncelikleri dikkate alınarak bugün
            atılacak adımlar kentlerin geleceğini belirleyecektir.
               İklim değişikliğine uyumda doğayla birlikte çalışılması ulusal ve uluslararası
            politikalar için oldukça önemli bir konu haline gelmiştir. Paris Anlaşması doğaya
            yatırım  yapılması  gerektiğini  vurgular.  Doğa  temelli  çözümlerde  doğaya  ve
            doğal kaynaklara yatırım yapılarak ekolojik, ekonomik ve toplumsal sistemlerin
            dirençliliğini artırılır.
               Benzer şekilde Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı temiz, döngüsel bir ekonomiye
            geçerek  kaynakların  verimli  kullanımını  artırmayı,  karbondan  arınmayı,
            çevre  dostu  teknolojilere  yatırımı,  sürdürülebilir  gıda  üretimini,  biyolojik
            çeşitliliğin ve ekosistemlerin korunması, restorasyonu ve kirliliğin azaltılmasını
            hedeflemektedir.  Kıtayı  2050'de  iklim  nötr  hale  getirmeyi  amaçlayan
            Mutabakat doğayla birlikte çalışarak dünyanın ve sağlığın korunabileceğine
            vurgu yapmaktadır (European Commission, 2019).
               Avrupa Birliği Yeni İklim Değişikliğine Uyum Stratejisi, birliğin 2050 sıfır karbon
            hedefine ulaşabilmek için daha akıllı, sistemli, hızlı ve uluslararası eylemlerle
            tüm  sektörlerde  iklim  direncini  artırmayı  amaçlamaktadır.  Stratejide  bu
            hedeflere ulaşabilmek için doğa temelli çözümlerden yararlanılmasının önemi
            ve doğaya yapılan yatırımların daha hızlı olması gerektiği vurgulanmaktadır
            (European Commission, 2021).
               Doğaya yatırım yapıldığında düşük maliyet karşılığında Yeşil Altyapı Stratejisi
            (The  EU  Strategy  on  Green  Infrastructure),  Habitat  Direktifi  (The  Habitats
            Directive), Kuş Direktifi (The Birds Directive), AB Biyolojik Çeşitlilik Stratejisi
            (Biodiversity Strategy), Avrupa Birliği Taşkın Direktifi (EU Floods Directive), AB
            Su Çerçeve Direktifi (EU Water Framework Directive), Avrupa Uyum Stratejisi
            (EU  Adaptation  Strategy  2021)  gibi  birçok  Avrupa  Birliği  yönetmeliğinin
            gereklilikleri yerine getirilir (Naumann ve ark., 2014).
               Covid-19  salgınında  uygulanan  kısıtlamalar,  dünya  çapında  ekonomik
            faaliyetleri  etkilemiştir.  Birçok  ülke  salgının  ekonomik  etkilerini  gidermek,
            geçim kaynaklarını korumaya yönelik iyileşme planları hazırlamıştır. Uluslararası
            Para Fonu (IMF) tarafından yayınlanan “Yeşil İyileşme” çağrısı salgın sonrası
            ekonomik iyileşmeyi canlandırmak, gezegen üzerindeki geleceğimizi güvence
            altına  alabilmek  için  dünyada  düşük  karbonlu  ekonomiye  geçilmesinin
            gerekliliği açıkça ifade edilmiştir.
               Ancak Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı tarafından 2020 yılında Yeşil
            İyileşme  kapsamında  alınan  önlemlere  yönelik  hazırlanan  rapor  (UNEP,
            2021) küresel ölçekte daha iyiyi inşa etme hedeflerine ulaşılamadığını ortaya
            koymuştur. Raporda kısa vadede ekonomik gelir elde etmeye yönelik yatırımlar



             35  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54