Page 49 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 49
Çiğdem Coşkun Hepcan
olusturulması belirsizliklerin, tehlikelerin, risklerin yönetimi ile göç, yoksulluk
gibi pek çok sosyal soruna çözüm geliştirilmesini de içermektedir (Erdoğan,
2021). Bu kapsamda kentlerin ihtiyaçları ve öncelikleri dikkate alınarak bugün
atılacak adımlar kentlerin geleceğini belirleyecektir.
İklim değişikliğine uyumda doğayla birlikte çalışılması ulusal ve uluslararası
politikalar için oldukça önemli bir konu haline gelmiştir. Paris Anlaşması doğaya
yatırım yapılması gerektiğini vurgular. Doğa temelli çözümlerde doğaya ve
doğal kaynaklara yatırım yapılarak ekolojik, ekonomik ve toplumsal sistemlerin
dirençliliğini artırılır.
Benzer şekilde Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı temiz, döngüsel bir ekonomiye
geçerek kaynakların verimli kullanımını artırmayı, karbondan arınmayı,
çevre dostu teknolojilere yatırımı, sürdürülebilir gıda üretimini, biyolojik
çeşitliliğin ve ekosistemlerin korunması, restorasyonu ve kirliliğin azaltılmasını
hedeflemektedir. Kıtayı 2050'de iklim nötr hale getirmeyi amaçlayan
Mutabakat doğayla birlikte çalışarak dünyanın ve sağlığın korunabileceğine
vurgu yapmaktadır (European Commission, 2019).
Avrupa Birliği Yeni İklim Değişikliğine Uyum Stratejisi, birliğin 2050 sıfır karbon
hedefine ulaşabilmek için daha akıllı, sistemli, hızlı ve uluslararası eylemlerle
tüm sektörlerde iklim direncini artırmayı amaçlamaktadır. Stratejide bu
hedeflere ulaşabilmek için doğa temelli çözümlerden yararlanılmasının önemi
ve doğaya yapılan yatırımların daha hızlı olması gerektiği vurgulanmaktadır
(European Commission, 2021).
Doğaya yatırım yapıldığında düşük maliyet karşılığında Yeşil Altyapı Stratejisi
(The EU Strategy on Green Infrastructure), Habitat Direktifi (The Habitats
Directive), Kuş Direktifi (The Birds Directive), AB Biyolojik Çeşitlilik Stratejisi
(Biodiversity Strategy), Avrupa Birliği Taşkın Direktifi (EU Floods Directive), AB
Su Çerçeve Direktifi (EU Water Framework Directive), Avrupa Uyum Stratejisi
(EU Adaptation Strategy 2021) gibi birçok Avrupa Birliği yönetmeliğinin
gereklilikleri yerine getirilir (Naumann ve ark., 2014).
Covid-19 salgınında uygulanan kısıtlamalar, dünya çapında ekonomik
faaliyetleri etkilemiştir. Birçok ülke salgının ekonomik etkilerini gidermek,
geçim kaynaklarını korumaya yönelik iyileşme planları hazırlamıştır. Uluslararası
Para Fonu (IMF) tarafından yayınlanan “Yeşil İyileşme” çağrısı salgın sonrası
ekonomik iyileşmeyi canlandırmak, gezegen üzerindeki geleceğimizi güvence
altına alabilmek için dünyada düşük karbonlu ekonomiye geçilmesinin
gerekliliği açıkça ifade edilmiştir.
Ancak Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı tarafından 2020 yılında Yeşil
İyileşme kapsamında alınan önlemlere yönelik hazırlanan rapor (UNEP,
2021) küresel ölçekte daha iyiyi inşa etme hedeflerine ulaşılamadığını ortaya
koymuştur. Raporda kısa vadede ekonomik gelir elde etmeye yönelik yatırımlar
35 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi