Page 68 - Çevre ve Şehir - Sayı 2
P. 68

BATI KAPI                          ŞAH KAPISI

                                            Bu kapının Çarşı Kapı, Çıkış Kapısı, Göl-  Caminin doğu kısmında yer alan bu kapı
                                            geli Kapı gibi isimlerinin yanı sıra, son za-  klasik Selçuklu üslubuyla yapılmış müte-
                                            manlarda yaygın olarak kullanılan ismi   vazı bir görünüme sahiptir. Osmanlı’daki
                                            “Tekstil Kapı”dır. İnce taş işlemeciliğinin   “hünkâr kapısı” olarak tabir edilen kapı-
                                            zirveye ulaştığı kapı, bir kilimi ya da secca-  larla aynı fonksiyonu görmektedir. Kapının
       “METHİNDE                            deyi anımsattığı ve yüksek oranda dantel   insan boyundan küçük yapılmasının amacı,
                                            örneklerini sergilediği için bu ismi almıştır.
                                                                               insanda tevazu ve kulluk bilincini ortaya çı-
        DİLLER KISIR,                       Kapıda en dikkat çeken unsur dışa çıkıntılı   karmak ve Şah’ın yalnız Allah'ın huzurunda
                                            biçimdeki kilit taşıdır. Yüzeyi, demircile-
                                                                               eğileceğini vurgulamak içindir. Kapıdaki
                                                                               kitabede, Şah’a Camiye her girişinde ger-
                                            ri  simgeleyen güğüm  başı  motiflidir.  Baş
        KALEM                               mimar bu eserin tamamında taşların bir-  çek mülk sahibini hatırlatmak istercesine
                                                                               “Mülk, Kahhar ve tek olan Allah'a aittir.”
                                            birine geçme ve tutma şekli olan kilit taşı
        KIRIKTIR”                           yöntemini kullanmıştır. Orta kısımda lale   ayeti yazılıdır.
                                            ve lale yaprakları bulunmaktadır. Kapının
                                            üzerindeki üç satırlık kitabede yer alan ifa-
                             - Evliya Çelebi  de şöyledir: “Şehinşah oğlu Süleyman Şah
                                            oğlu Ahmet Şah, Allah'ın affına muhtaç aciz
                                            kul, adaletli melik, bu Cami’nin yapılışını
                                            626 (M.1228) yılında emretti; Allah mülkünü
                                            daim etsin.”

                                            Kapının iç kısmında sağ ve solda yer alan
                                            sütunlar, denge sütunlarıdır. Sağ denge
                                            sütununun üzerinde Allah lafzı orijinal
                                            Arapça metni ile yatay olarak yazılmışken
                                            sol taraftaki sütunda Allah lafzı açılı tarzda
                                            yazılmıştır. Bu sütunlar 1939 Erzincan dep-
                                            remine kadar üzerindeki ok işaretleri yö-
                                            nünde dönmekteydi. Batı kapıda mayıs ile
                                            eylül ayları arasında, ikindi namazından 45
                                            dakika önce insan silüeti şeklinde bir gölge
                                            oluşmaktadır. Bu  silüet,  önce  Kur’an  oku-
                                            yan, namaz saati yaklaştığında ise ellerini
                                            bağlayarak kıyamda duran bir insan gölgesi
                                            şeklini almaktadır. Bu kapı ile birlikte diğer   MİHRAP
                                            kapılarda da yer alan bu silüetlerin bir tesa-  Büyük boyutlu taş mihrap, kale kapısı
                                            düf eseri olmadığı, çok kapsamlı bir fizik bil-  ya da saray kapısını anımsatan biçimi
                                            gisi ve çok ince hesaplarla yapılabileceği ve   ve dekorasyonu ile benzeri olmayan bir
                                            bugün bile hâlâ bu ışık ve gölge oyunlarının   eserdir. Genel olarak sadelik gözetilmekle
                                            sırrının tam olarak çözülemediği uzmanlar   beraber mihrap içinin göz hizasından
                                            tarafından belirtilmektedir.
                                                                               yukarı kısmı üç boyutlu olarak işlenmiştir.
                                                                               İşlemelerin alt kısmında ters ve içi boş
                                            Kapının dışında sağ tarafta çift başlı kartal,   kalpler, orta kısmında ters ama içi dolu
                                            sol tarafta ise hem çift başlı kartal hem de   kalpler, tepe noktasında ise Allah lafzının
                                            başı öne doğru eğik şahin motifi bulunmak-  elifleri ortasına lale motifi yerleştirilmiştir.
                                            tadır. Çift başlı kartal Anadolu Selçukluları-  Mihrap üzerindeki bütün kalpler Allah
                                            nı simgeleyen bir amblemdir. Gücü, asaleti   lafzına doğrudur. Allah’a yakın olan
                                            ve özgürlüğü temsil etmektedir. Başı öne   kalplerin Allah'ın nuru ile dolu olması,  uzak
                                            doğru eğik şahin ise Mengücek Beyliği’nin   olan kalplerin ise boş olarak nakşedilmesi
                                            sembolüdür.
                                                                               kul  ile  Allah  arasındaki  ilişkiyi  sembolize
                                                                               eden bir anlatım biçimidir.




       66  ÇEVRE VE ŞEHİR  ŞUBAT 2019
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73