Page 67 - Çevre ve Şehir - Sayı 2
P. 67

yaptıran Beylik, Selçuklu Devleti’ne bağlı
              TAŞTAN SANAT                         CENNET KAPI                     olduğundan devletin başındaki sultanın
            13. yüzyılda Selçuklu Devleti’ne bağlı Men-  Bu eserde her kapı ayrı bir güzelliğe sa-  ismine özellikle cennet kapıda yer vererek
            gücekli Beyliği’nden Ahmet Şah ve karısı   hip olmakla birlikte en görkemli ve ihti-  Selçuklu Sultanı Alâeddin Keykubat'ı yü-
            Melike Turan tarafından yaptırılan 1985   şamlı kapı bu kapıdır. Bu kapıya cennet   celtmiştir.
            yılında UNESCO Dünya Miras Listesi’ne kül-  kapı adının verilmesi üzerindeki  tüm
            türel varlık olarak dâhil edilen gözlerden   motiflerin cenneti tasvir etmesi sebebiy-  Kapının kitabesi bu yapının en nadide
            uzaktaki bu şaheser, Türkiye’nin bu listeye   ledir. Kuran-ı Kerim’de geçen cenneti an-  kısımlarından biridir. Kitabe beş ana par-
            giren ilk mimari yapısı olma özelliğini taşır.   latan ayetlerdeki eşsiz cennet nimetleri-  çadan oluşmuş, bitkisel bezemeler içeri-
                                                 nin tasvirleri burada taşa nakşedilmiştir.   sine yazılarak harikulade bir çerçeve içine
            Muğis oğlu Ahlatlı Hürrem Şah’ın baş mi-                               alınmıştır. Kitabede “Süleyman Şah  oğlu
            mar olarak görev aldığı cami, darüşşifa ve   Sağ taraftaki yıldız bordüründe “Adaletli   Ahmet Şah, Allah'ın affına muhtaç, aciz
            türbeden meydana gelen külliye tarzındaki   sultanın mutluluğu,  egemenliği  ve sa-  kul 626 Hicri aylarının birinde bu caminin
            bu eser, geleneksel taş işçiliğinin en nadide   adeti ebedi olsun.” ifadesi simetrisinde   yapılmasını emretti." ifadesi yer almakta-
            ve en ince örneklerini yansıtır. Taşın âdeta   ise Ayet-El Kürsi'nin “Allah'tan başka ilah   dır. Bununla beraber kitabenin başlangıç
            bir dantel gibi işlendiği Divriği Ulu Camii   yoktur, sadece O vardır.” anlamındaki   parçasında “gül” son parçasında ise “bül-
            ve Darüşşifası’ndaki barok mimari üslubun   kısmın metni yazılıdır. Zirve noktasın-  bül” motifi işlenerek bu eserin yapılış ga-
            Türk ve İslam sanatında başka bir benzeri   daki kitabede "Sultanu’l-muazzama,   yesi dile getirilmiştir: Gül peygamberimizi,
            yoktur.                              halifenin yardımcısı Alâeddin Keykubat   bülbül ise onun Allah’a olan aşkını simge-
                                                 zamanında” yazmaktadır.  Bu camiyi   lemektedir.
            Bu eseri farklı ve özgün kılan bir diğer özel-
            lik de karşıdan bakıldığında simetrik dur-
            masına rağmen yakından bakıldığında hiç
            bir  motifin  bir diğeriyle  aynı olmamasıdır.
            Bu müthiş tasarım, yaratılmış her canlının
            tekliğini simgeler. Göz kamaştıran birer
            mimarlık  ve  mühendislik  harikası  olan  ve
            Avrupalı  bilim  adamlarınca “Anadolu'nun
            El-Hamrası” olarak nitelendirilen eserde,
            ışık ve gölge oyunları da güçlü şekilde his-
            sediliyor.

               “METHİNDE DİLLER KISIR,
               KALEM KIRIKTIR”

            Batı dünyası karanlık Ortaçağını yaşarken
            inşa edilen bu eser, Türk ve İslâm medeni-
            yetinin ulaştığı estetik seviye ve sanat ikli-
            mini göstermesi açısından önemlidir. Sel-
            çukluların Anadolu’ya attığı en büyük imza
            olan bu yapı için Evliya Çelebi yüzyıllar önce
            şöyle demiştir: “Methinde diller kısır, kalem
            kırıktır.”

            Dünyada görülmeye değer eserler listesinin
            başında yer alan bu eşsiz yapıyı gelin daha
            yakından tanıyalım:

            Ulu Camii, kuzey-güney doğrultusunda dik-
            dörtgen  planlı  ve  tümüyle  kesme  taşlarla
            yapılmış bir yapıdır. Camiye giriş çıkışı sağ-
            layan kuzey, batı ve doğu yönlerde üç ayrı
            anıt kapı yer almaktadır. Caminin iç mekânı,
            kapılara nazaran sadelik içermektedir.




                                                                                                     ÇEVRE VE ŞEHİR  ŞUBAT 2019 65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72