Page 66 - Çevre, İnsan ve Şehir Dergisi - Sayı 6
P. 66



Beylerbeyi Camii





















































saçann dalgal hareketi, son li bir örnektir. stanbulda ehrin mimari akma nasl uyum sala-
cemaat yeri ve mahfl sütun ba- içinde büyük bir selâtin camii ve dn gösteren bir örnektir. Lâle-
lklar, mihrap, minber ve mahf- külliyesi için yer kalmadndan li Camiinden on be yl sonra ve
liyle daha çok barok bir anlatmn Birinci Abdülhamid, Beylerbeyi Balyan ailesinin mimari sahada
fark edildii camide duvar örgü- külliyesini medrese, sbyan mek- faal olduu bir dönemde, Tâhir
sünde pencereler ve sivri kemer- tebi, kütüphane, ahane, imaret, Aa gibi bir usta deiimin özü-
lerle klasik çizgi de hissedilir. sebil ve kendi türbesinden ibaret nü kavrayp üstün vasf bir eser
17
Yine bu örnekte de klasik Osman- olarak Bahçekapsnda annesi ortaya koymutur. 18
l mimarisi ile barok tezyinatn bir Râbia Sultan adna ina ettirmi- ç mimaride ve tezyinatta serbest
terkibi ile kar karyayz. ti. Böylece Osmanl medeniyetinin bir üslubun hâkim olduu, barok
son döneminde selâtin külliyesin- atmosferi güçlendiren dalgal ha-
Beylerbeyi Camii de cami ile külliyenin dier unsur- reketlerin yer ald cami, 18. yüz-
Mimar Mehmed Tâhir Aann son larnn baka yerlerde yaplmas yl mimarisinin karakteristiini
Hassa Bamimarl döneminde geleneinin bir örnei burada or- tamaktadr; yani esas ksmlar
ina ettii Beylerbeyi Camii, 18. taya konulmutur. bakmndan klasik ilkelere uy-
yüzyl sonlarnda görülen üslup Selçuk Mülayime göre Beylerbeyi makta, ama ölçülerdeki büyüklük
deiikliklerini, plan, mimari kütle Camii, Mehmed Tâhir Aann bir ve barok tezyinat bakmndan da
ve tezyinatnda sergileyen önem- mimar olarak deimekte olan yeni tarz temsil etmektedir.


64 ÇEVRE, NSAN ve EHR | ARALIK 2014
|
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71