Page 68 - index
P. 68
deolojiler, uçurumlar aydnlatan
hrsz fenerleri.
Tarihin mimar: isyan, kadere,
zamana, insana.
Tarihimiz, mührü sökülmemi bir
hazine.
Yn düünmez, maruz kalr.
Tarihi yaratan, fertle yn arasndaki
anlamazlk.
Gitmek, kaderin hatalarn
düzeltmektir.
Birbirini bütün tedaileriyle karlayan
iki kelimeye ne ayn dilde rastlarsnz
ne iki ayr dilde.
Kronoloji: aptallarn tarihi.
Batnn düünce tarihi aklla naklin
mücadele tarihi.
ngiliz hodgamdr. Bir millet deil
de bir yn.Yn düünmez, mâruz
kalr. Nezleye yakalanr gibi tutulur
bir fkre. Atei yükselince arslanlar,
nöbet geçirince her mukaddesi
unutuverir.
iir ne bir terih masasdr, ne bir
tehir çarmh.
Düünceye câzip ve parlak bir biçim Lüzumundan fazla olan her eye barn Tezle Antitezin buluturulup bölütü-
açan bu topran insanlar da ne acdr rüldüü ve elde edilen sonuçla yamala-
vermek küçültür düünceyi. Büyük
yazar içinden gelen sesi olduu gibi ki, hakl çkarmlardr Cemil Meriçi. np sentezlendii bir fkrin adam deildir
Cemil Meriç.
haykrandr. Kelimeleri kullanrken Bütün lüzumsuzluklar ve arlklar faz-
avamn houna gidip gitmeyeceini lasyla kabul etmi ancak böylesine lü- Zira o bir yanyla hem Türkü hem de s-
düünmez. zumundan fazla bir tecessüsü anlamak lam bilen bir Tez bir yanyla da hem
istememilerdir hiçbir zaman. Anlamaya Türkün hem de slamn agonistik / te-
Tefekkür Vuzuhla balar, kurtulu durduklarnda ise zaman geçip gitmitir. atral eksenlerde sahnelenen türlerinin
uurla.
Belki de bu yüzden, sevilmek için pek bir tümüne kar bir Antitez olarak hiçbir
Siteme alerjiniz varm, bu bir çaba sarf etmemitir Cemil Meriç. çuvala smayan parlak bir mzrak gibi
zaaf, bu bir kendine güvenemeyi. çkmtr zamann karsna. Ve hiçbir za-
Sevmek sitemle balar. Ayr dilleri Solda birilerinin Tez-Antitez-Sentez manda hiçbir çuvala sp Sentezlen(e)
konuuyoruz ucuzluuyla Marksa yamalamaya çal- memitir.
tklar Cemil Meriç baz baz da sada-
Dahi, münzevi bir yldz; anasz doan ki birilerinin smarlanm yorumlaryla Sözün özünü söylemitir Meriç Adam...
çocuk, anasz doan ve zürriyetsiz Türk-slam Sentezinin ete kemie bürün- Ama sözü özünden uzakta sadece söz
ölen. Zirveden zirveye akseden ark. mü prototip arayna malzeme edilme- olarak tüketilegelmi ve onu sadece bir
ye çallmtr. dil eyleyip, tarz ve üslup aranlarla, ko-
Ve insanlar Homerosun nuurken dudaklarndan ve dillerinden
cennetindekiler gibi kucakladn m Acda olsa yaman bir gerçek: Ne sadan ya damlayan üslup fukaralar onu hangi
kayboluyorlar. Hepsi birer gölge. ne de soldan yamalanmaya çallan bu anlamda, ne kadar ve niçin sevmilerse
Teneke bile deiller. Sevgi garip et ve kemik sentezinin ötesindeki Cemil Meriç Adamda onlar o kadar sevmitir
bir yangn. Yaamas için büyümesi Meriçin, kelimenin ve sözün namusun- ite.
gerek. O yangna hereyini atacaksn; dan haber veren bir dev olduu gerçei Ad üstünde Cemil, Meriç ve Adam... Akp
zamann, gururunu, dehan. Ve kül ise sürekli unutulmutur. giden ve bitmeyen ve bitirilemeyen ve bili-
olacaksn. nsanlar ondan korkuyor, nemeyen ve gerçekten bilinmek istenme-
ondan yaamyorlar. Sonsuz Kelimenin künhüne varmadan sentezle-
mek gibi bir eydir bu; neyin hangi eye yen bir nehirdir o
karsnda cücenin korkusu...
Tez ya da hangi eyin neye Antitez ola- 12 Aralk 1917de Hatay / Reyhanlda do-
Polemik zekâlarn savaym. Zekâlar bilecei bilinmeden yaplan bu yamala- an Cemil Meriç 13 Haziran 1987de s-
birbiriyle savamaz. Kinlerin, gizli malar ne kadar kullanll olsa da Cemil tanbulda vefat etmitir.
çkarlarn savas polemik. Hiç kimseyi Meriçin sözünün bir nehir gibi akyla
ikna etmeyen bir lâkrd tufan. kaybolup gitmitir... Ruhu ad, Mekan Cennet olsun.
66 ÇEVRE, NSAN ve EHR | KASIM 2014
|