Page 62 - Çevre, İnsan ve Şehir Dergisi - Sayı 2
P. 62







Aslnda bu ksack iirde derdinin ne ol- lunun, Fethi Aabeyin iki hasleti: Vefâ neler... diyerek, Selamet Derkenar
duunu, hangi sebeple bu gayreti gös- ve ballk uur ve iman; Ahmet est (Selamet kenardadr.) sözüne uyup
terip, neyi bulmak için yanp döndüünü Aydn Bolakn, Türk nesilleri arasnda kenara çekilen ve aktif politikann içinde
bizlere gösteriyor: Akl- selim, hiss-i gönül ban salayan ve geçmiimizden bulunmayan Fethi Gemuhluolunun ye-
(kalb-i) selim, zevk-i selim. Hayatn; ald cokun iman ve sevgi duygularn timesine ön ayak olduu birçok gencin
sürekli bir eylerin peinde koarak, gelecee aktaran, alayan his ve iman bürokratik kademelerde etkili mevkilere
bir endie yuma haline gelmi akln, ehlinden bir ehl-i beyt âk idi. diye geldii Türkiye de, siyaset ve düünce
güzelliin snrlarndan uzaklatrp, gü- tarif ettikleri Fethi Gemuhluolunun; dünyasnda sözü geçen çou kii Onun
zelin ne olduunu unutarak, etrafnda- meslei en bata insan yetitirmekti. rahle-i tedrisinden geçmitir.
ki her eyin büyük bir estetik bütünlük Zübeyir Yetikin dedii gibi; Bizi piiri-
içerisinde yaratldnn farknda olma- yor, insan içine çkabilecek bir donanma Öyle ki; Küfür ve inkâr bataklnda
yarak tüketenlerin; zaman ve insan hak- kavuturuyordu. saplananlar ona kouyor, tereddütlü
aydnlar onu soruyor, inançl okumu-
knda ciddi fikirler üretemeyeceklerine
vurgu yapt bu tespit, ayan- dikkat Prof.Dr.Turan Karatan Ona dair tes- lar ondan güç alyordu. Gençler ise hz,
bir ekilde, nasl davranmamz ve yaa- pitleriyle; Baz hayatlar böyledir: Bir ilham ve moral elde ediyorlard. Fethi
Gemuhluolu, bölünenleri birletiriyor,
mamz gerektiinin de bir özetidir ayn k huzmesi gibi temas ettii gözleri ka- parçalanmlar topluyor, ayrlmlar
zamanda. matrr, sirayet ettii gönülleri yumua-
tr, avkd zihinleri tenvir eder. Bu ka- bir araya getiriyordu. Rahle-i tedrisin-
Fethi Gemuhluolunun sohbet arkada- bil üst düzey yaantlar, Lale Müldürün den geçenler millî ve manevî deerlere
olarak bilinen Necip Fazl, Onu öyle deyiiyle topraa düünce msr, denize daha skca ve adam gibi sarlyorlard.
ifade eder: düünce inci olurlar. Vatan, bayrak ve memleket sevgisi yü-
reklerinde kök salyordu. O bir güne
Kendine hiçbir tecelli zemini arama- Yine Dostluk Üzerine Önce Selam Sonra gibiydi. Çevresinde dolaan uzak yakn
yan bir tevekkül zarfna bürülü, sessiz Kelam Fethi Gemuhluolu kitabn ya- bütün yldzlara k veriyor, efkat ve
ve sedasz , ortada görünenlere su ta- yna hazrlayan Sadk Yalszuçanlar, ne merhametiyle styordu. Türk dünya-
yc fikir sakasdr Fethi Gemuhluolu. güzel ifade ediyor: Büyük manevi ahsi- snn en uzak yerinde bir soydana do-
Nuri Pakdilin; nsann elinden tutuyor, yetlerin klavuzluundan geçen bu adam, kunan diken önce ona ac veriyor, slâm
adetâ çaa çkartarak yürüyüe alt- imanda sabit, ahdinde kaim olmann dünyasnn rak beldelerinde dindana
ryordu. nsan; arttn, çoaldn du- deerini kavram; hasbî ve fahrî olarak yaplan zulüm onu incitiyordu. O yeryü-
yumsuyordu Onun yannda, Hilmi Ya- halka hizmet ilkesini benimsemi. zünde Müslüman ve Türk olan bütün in-
vuzun sözle sema yapan adam, Ahmet sanlarn yakn, dostu, duacsyd.
Kotun Anadoluda gönül n yakmak Hereye dost olacaksn, uykuya, para-
üzere atlarna binip gelen velilerin ça- ya, politikaya dost olmayacaksn diyor, Birçoklar ona vefaszlk etse de o aziz-
ndan bugüne kopup gelmi bir eren politikaya hiçbir zaman dost olmuyor lerinden, ve efendi hazretlerinden ö-
olarak göründü bana hep. Anlayan kendi ancak dost halkasnda birçok politika- rendii yilie iyilik her kii kâr, iyilie
gönül müktesebat kadar anlad. Anla- c oluyor. Erdem Beyaztn sözleriyle; kötülük er kii kâr, kötülüe iyilik er
mam olan için hiçbir sözüm yoktur., Hayatmda onun kadar çok kiiyle iliki kii kâr sözünün kontrolünde yaam-
Cahit Zarifolunun Tek bana adetâ kurmu bir bakasn tanmadm. Beh- t. Hiçbir maddi çkar ve makam kayg-
bir okuldu., smet Özelin, Bize kendi çet Kemal Çalardan Tark Zafer Tuna- s tamamt. Çünkü yine azizleri ona
kua içinde en salam çizgiyi aktara- yaya, Genco Erkaldan Fikret Otyama Makam size deil, siz makama hük-
bilenlerden biriydi., Ahmet Kabaklnn kadar uzanan bir arkadalk hinterland mediniz diyerek, tevazu dersi vermiti.
Görünen hizmetlerin deil, görünme- vard. nsanlar arasnda köprüler kurar- Prof. Dr. Ayhan Songar bir yazsnda Al-
yen himmetlerin adam idi., Özdemir d, köprüleri atmazd. lahtan korkar, kuldan utanr, karnca-
Asafn, Fethi Gemuhluolu; ayn çar- nsana dost, kâinata dosttu. Vefat ede- ezmez, kimseyi incitmez bir insand. Yu-
lar içindeyiz., Akif nann, Kelamn en cei gün, adeta dostlarn hazrlarca- nusun dedii gibi; Dervi bar ta gerek
zarifini, edebin en kâmilini, siyasetin en sna, te geldik gidiyoruz, en olasn / Gözü dolu ya gerek / Koyundan yava
ferasetlisini, edebiyatn en muhtevalsn Halep ehri diyerek, ardna kadar açk gerek. te Fethi Aabey öyle idi... Ne
onun aziz varlnda erimi bulurduk. O, brakt kapdan çkan Gemuhluolu, bir eksik, ne bir fazla derken, onun bu
bir uygarln temsilcisiydi., Nabi Av- Akif nann tabiriyle, Vakt eriip, davet derviane karakterine vurgu yapyordu.
cnn, Sürgünde kurulmu bir Osman- gelince, varp huzura erdi. bu misa- Bütün dünyann ve insanln proble-
l divân gibiydi., Rasim Özdenörenin, firhanede bir er kii olarak dolanrd. mi, Kuran- Kerimle birlikte, Hz. Pey-
Onun sohbetlerinde, hem fikirlerle do- Cahit Zarifoluna göre; Onun gidii bir gamberi (s.a.v) anlamaya çalmakla
nanr, hem ermi bir adam halini yaar, medeniyetin gidiiydi; Fethi Aabeyle çözülecekti. Ama kuru kuruya anladm
hem dava bilincinizin keskinletiini his- birlikte, zamanmzda ve yaadmz dü- demek yeterli deildir. Bunu akla ve
sederdiniz., Ergun Gözenin, O, insan zen içerisinde, zaten havuzuna gireme- cezbe ile kavramak gerekir. Bunun için
mühendisi idi., Erdem Bayaztn, Bir diimiz derviliin, sohbete, birilerinin konutuu kim olursa olsun, direkt ya
nesle aabey olan Fethi Gemuhluolu, önünde diz çökmeye bal büyük mede- da dolayl olarak hep Resulullah Efen-
en bunalml anlarda yan bamzda. , niyetin frsatlarndan biri daha gitti. dimizden (s.a.v) bir söz, bir ilke aktarr,
Cahit Tanyolun, Onun kitabnda sa- balantnn kökten kurulmas gerektii-
sol, inklâp-irtica diye kavramlar yoktu. Bizi inzivaya çekilmi say / Mescit ile ni anlatrd. Bir de Peygamber-i Ekberin
O, bu kutuplamann üzerinde insanlara medreseyi / Terk eyledik zahitlere... / (s.a.v) ehl-i beytinden, ehl-i beyt muhab-
bakmasn bilirdi., Mustafa Miyaso- Hakka ibadet etmeye / Yeter bize vira- betinden bahsederdi.


60 ÇEVRE, NSAN ve EHR | TEMMUZ 2014
|
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67