Page 59 - Çevre, İnsan ve Şehir Dergisi - Sayı 2
P. 59
muhluolu, özellikli Türk Petrol Vakf insanlardan deildir onlar Öyle ki; ne çok kimse tarafndan yalnzca arklarn
vastasyla yakndan ilgilendii yüksek zamanlar kendilerinindir ve kendilerine sözlerinde zikredilirken o hakiki dost
örenim gençlerine destek olmay sa- aittir, ne de imkânlar, varlklar ve can- akna dostluun kitabn yazsn. Ömrü
lamakla kalmad, ayrca kendilerinde lar Bunlarn emanet olduunun derin boyunca hep sevsin; ama bir kiiyi, bin
bilgi, zeka ve sanat prlts gördüü yüz- bilinci içerisinde sürdürürler hayatlarn kiiyi, yalnzca kendisine güler yüz gös-
lerce genci, yetenekleri dorultusunda ve bakalarnn da bunlarda haklarna terenleri deil, bütün insanlar sevsin.
yüreklendirdi. Bir vakf ve hizmet adam olduuna kesin iman etmilerdir. Ve bu Koca kâinat gönül kazannda kaynayan
olarak ömrünün sonuna kadar sürdür- hakk son noktasna dein kullandrma muhabbet potasnda eritip bir klsn.
düü bu çabalar, akademik hayatn yan eilimi belirler bütün davranlarn ve Yurdunu, milletini, bütün insanl hu-
sra; günümüz düünce, sanat ve kültür hayata baklarn. zura kavuturmak için herkesin elinden
hayat üzerinde de oldukça etkili oldu. te böyle düünüp, ona uygun yaadk- tutsun, ileriye sürsün; ama kendisi hep
Bütün öbür ileri arasnda, hem yak- lar içindir ki; ortaya koyduklar dostluk, geri planda kalsn. Tannan, bilinen, se-
vilen pek çok kiinin hamurunda onun
nndakilerin yetenekleri dorultusunda vefa, inanma ve inandrma gücü; sade- mayas bulunsun; ama o sr hrkasna
gelimelerine bilgi anlamnda ve maddi ce kendilerinin yaadklar zamanda ve bürünmeyi iar edinsin.
çerçevede katk yapt, hem de elinden kendi vatanlarnda deil; dalga dalga
i gelecekleri gözden rak tutmad. Ar- büyüyüp, insandan insana, mekândan Rdvan Çongur diyor ki: Kimimiz üni-
tk bugün örnei kalmayan bir kültür mekâna tanarak, öyle bir an gelir ki, versiteye yeni balamz, kimimiz bilim
adam ve yetenek avcsyd O. Tara da dünyann öbür ucunda bile o kiinin var- yolunda maddî imkânlar aryoruz, ki-
çkan amatör yaynlara varncaya kadar ln hisseder, hiç ummadnz birin- mimiz evlilie adm attmz günlerde
birçok dergiyi, eli kalem tutanlar takip den onun adn duyabilirsiniz. geçim derdine dümü, elimizden tutan
eder, gereinde yanna çararak ya i te bu; samimiyetle atlan dostlua dair biri olsa diyoruz. Çaresizlik içinde kald-
bulur ya da okumasn kolaylatrr; o bir temelin ne kadar etkili olduunu ve mz o günlerde, hepimizi kucaklayan
dönemin keskin atmosferine ramen, kiinin kendinden sonra da dillerde söy- bir Anadolu çocuu, Fethi Aabey çkar
sa-sol ayrm yapmakszn kalitenin lenip, gönüllerde yer edeceini, daha karmza, bize kol kanatlar gerer, yan
hakkn verirdi. nice yllar nev-ü nema bulmu halde bamzda durarak dertlerimizi payla-
r... Nasl yanmzda, bizimle birlikte
Zira O; Bu millet sanatla edebiyatla corafyalar dolaacan gösterir her- olduunu bilemediimiz, srrn çöze-
düürüldü, yeniden onunla kalkacak kese Fethi Gemuhluolu da, ruhuna mediimiz bir dost ve Hak adr haya-
ayaa diyordu. Çünkü sanat; en yaln giydirdii bu büyük sorumluluun yorul- tmza giren bu Fethi Aabey...
haliyle insanla hakikat arasnda bir köp- maz taycs olarak, yaad müddetçe
rü oluturmaktadr. Bu yönüyle de ha- dostlarna hep büyük sadakatle baland Peki Fethi Gemuhluolunun, gönüller-
kikate dayal medeniyetimizin diriliinde ve sadece kendi çadalarna deil, de- de taht kurmasnn ve kolay kolay unu-
hayati öneme haizdir. Sanatla ura- iik yollarla onu tanyan, bilen herkese tulmayacak bir insan olmasnn baka
anlara, günein batn deil dou- dostluun, dost kalmann, dosta varmak ne gibi sebepleri vardr? Yazar veya air
unu yazn diye önerilerde bulunurdu. için gayret göstermenin ne demek oldu- olarak yazp çizdikleri, ardnda brakt-
Bahattin Karakoça gönderdii bir mek- unu bizzat yaayarak ortaya koydu. kitaplar m? Bulunduu makamlar,
tupta airler için baköede ilke olarak amil Kucurun cümleleriyle; Bir insan üstlendii görevler ve yapt iler mi?
tutulmas gereken u sözleri yazmt: düününüz, ümitsizlik selinin balardan O, ardnda ne ciltlerle kitap, ne büyük
iirinizi çok emziriniz. Bizim oralarda at bir anda etrafna ümit alasn. edebî deeri olan bir külliyat, ne yank-
erkek çocuklar, çaalar çok emzirir Dostluk kelimesi lügatlere hapsedilip lar uyandracak bir sanat eseri brakt ve
cins, soylu ve iyi döllü analar. ne de makam, mevki sahibi oldu. Dünya
dadaasn terk edip, sonsuzluk yurdu-
Davranlar, tarz ve tavryla, dost ke- nun sakini olduktan sonra geride brak-
limesine anlam kazandran ve çevresin- t; ad geçtiinde her mecliste yürekten
deki insanlar, daha sonra onunla ilgili söylenen, tekrarlanan iki kelimecik oldu:
anlatlanlar dinleyenleri, kendi yazdk- Fethi Aabey Bunun sebebi, uzun
larn ve hakknda yazlanlar, dostlu- saylmayacak ömründe gönüller fatihi
un yaadna, dünyann yaamas için olmas.
dostluun da yaamas gerektiine ve
buradan hareketle yeryüzünün o kadar Eer yazar olmay gaye edinseydi; iir,
da kötü olmadna inandran insanlar- hikâye, deneme veya baka edebî tür-
dan biridir Fethi Gemuhluolu lere ait örnekler vererek belki pek çok
eser de kaleme alabilir, hatta büyük bir
Aslnda o ve onun gibileri, bu yaptk- üne de kavuabilirdi. Hâlbuki onun ga-
laryla adanm insan deyimini hak yesi ne yazar olarak üne kavumak, ne
ederler. Bu kiiler, kendilerini sadece de yüksek makamlara yükselmek veya
milletine, vatanna, inancna deil; bel- çok kazanan bir i adam olmay düün-
ki topyekûn insanla, insanln iyiyi, mekti. Dünyaya gözlerini açt bu ülke-
doruyu ve güzeli bulmas için yürüme- deki görevinin, yklan koskoca bir impa-
leri gereken yola adamlardr. afak ratorluun ardndan kurulan ve henüz
vaktinde doup, akam ezannda ölen çok genç olan bir devletin, okumann,
TEMMUZ 2014 | ÇEVRE, NSAN ve EHR | 57