Page 61 - Çevre, İnsan ve Şehir Dergisi - Sayı 2
P. 61
yükselttikleri bir niyazd. Birlie ve dir- bin biri
bu niyaz, yirminci asrda Fethi Gemuh- onu brakmaz ki, içi, sevdal, engin ve yannda, Osman Yükselin Serdengeçti
luoluda yanksn buluyor, ondan da yüce olan ball onu içten dtan koza- dergisinde, hemerilerinin memleket-
bizlere ulayordu... Dahas yoktu, ötesi lamtr. Ölmütür. Bir dileini türkülere lerinde çkard ama büyük ehirlerde
yoktu, berisi yoktu Madem ak var- emanet ederek:
üzücüydü. gelir> Türküler onun vasiyetine hiyanet bahta yazlar yazar. 1955te Arapgir Kül-
etmezler ki. tür Derneinin yayn organ olarak çkan
Gemuhluolunun, bizi ruh kökümüzle Gölda adl, bugün bile benzerlerinin
birletirip, millet olma vasf kazandran Ne yapalm ki türkülerle de, dualarla hem estetik, hem de içerik olarak çok
deerlerimize olan ar dükünlüü, da hüznümüz ALLAHadr bizim. mzas
onu yakndan tanyanlarca çok iyi bilini- millet olan, halk olan, insan olan türkü- üstünde olan, günümüzün en iyi kültür
yor. Ancak bunlarn içinde türkülerimi- ler. (Türk Yurdu. 2. say, Nisan 1959) sanat dergileriyle rahatça yarabilecek
zin ayr bir yer tuttuu da muhakkak derginin hazrlaycs. Belli ki her admda
Onun dünyasnda; hayatnn büyük bö- O bir gönül adamyd ve türkülerde söyle- iyiden, güzelden, kaliteden yana.
lümü stanbulda ve belli bir kültür çev- nenlerden bir ey çkaracak kiinin de an- Hemerisi Hakk Yiitin cümleleriyle;
resinde geçmesine ramen; Anadolu cak gönül dilinden anlamas, sevip bar- Gemuhluolunun dünyasnda daima
gerçei büyük yer tutuyordu ve onun için na bast varlklara gönlünde yer açmas merkezde insan varolmutur. Çünkü
de türkülere vurgunluu bir bakayd. gerekir. Onun için de bir konumasnda O, büyük rüyalarn adamyd. Rüyalarn,
Çünkü milletinin çektikleri, yaadklar, Bir ey görmeden baktm, gönülden gö- hayallerin insan kâmillerle hakikate
hüzünleri, sevinçleri, bütün bir seren- nüle bir alveri var. demekteydi. dönüeceini biliyordu. Rüyasnda dahi
cam, belki bütün bir hayat gizliydi tür- Gemuhluolu bir ak insan. Hiç âk ol- küçük düünen kimselere itibar etmez-
külerde Milletinin samimi â olan mayan adamdan saymayacak kadar aka di. Istrap insandr O. Istrabn, ruhun
bu güzel insan, yazar Ahmet Kabaklya iman etmi bir adam.Kâinatn mayasnn iksiri olduunu çok iyi bilirdi. Büyüklü-
Almanyada bulunduu bir srada yazd sevgi ve muhabbet olduunu bilen, onun ün, büyüklerin kaderidir, zamanlarnda
mektupta, duygu dünyasnn ekillen- bu hâlini yadrgamaz elbet. Ak araby- anlal(a)mamalar. O bunun farkndadr
mesinde çok önemli yeri olan türküler- la sarho olan dostlar aramakla geçmi ve bunun için de hiçbir zaman krlmaz,
den bahseder ve der ki: Gemuhluolunun ömrü. Evvela insan darlmaz. O sk sk annesinden bahse-
Siz bizim oralarn mayalarn bilirsiniz kendisine dost olmal, diyor. Kendini bil- derken, aslnda ilim, irfan, edeb neslinin
Aziz Kabakl, beni alamakl eden bir meyen ve kendisine dostça bakmayan nasl yetieceine, ilk muallim(e)lerde
türkü, Huma kuu yükseklerden sesle- kime ne verebilir ki? Her eye dost olmay var olmas gereken meziyetlere iaret
nir diyordu. tavsiye eder O. Ölüme dahi. Birbirine ke- ediyor.
sesini, karsn emanet edemeyenlerin
Çünkü, Gemuhluolunun beyniyle bilip, kalkp da slâm kurtarmaya kalkma- Bir gün ümmi annesi eline ald bir
gönlüyle sezdii gibi, bu türkü de mem- larn alayl bir dille izah ederken, bizlere çöpü Kuran harflerinin üzerinde gezindi-
leket hasreti, memleketinin insanna neyi, nerde kaybettiimizi hatrlatveriyor. rirken, Benim okuma yazmam yok oul,
duyduu sevgi ve o insanlarn kokusu Emin olmayan, dost olmayan, nasl do- böyle yaparsam ola ki Allah bana bir ha-
vard. Tpk dier türkülerde de olduu ru yola eriebilir ki? tim sevab yazar der. te neslimizin,
gibi... Ve türküleri böylesine seven Ge- bizim, ailemizin, hanmlarmzn, cemi-
muhluolu, Türkülerle Merhaba adl Gemuhluolunun lügatinde slâmiyet, yetimizin muhtaç olduu, iman, irfan. Bu
yazsnn bir bölümünde, bu halk verim- insanlktan ibarettir. Bütün plan ve pro- gün tekrar o ümmi analarmzn imanna
leri, duygularmzn tercümanlar olan jesi, söylemi ve eylemi dostluk üzerine muhtacz. Bizim yitiimiz çok bilmemek;
türkülerimiz için bakn ne harika cümle- kurulmutur. Onun hayat felsefesi, var ilim, teknik, teknoloji deil. Onlar çok
ler kuruyordu: olu gayesi; ak ve dostluu ina idi. te basit eyler. Bizim ve neslimizin bu gün
bu kii Fethi Gemuhluoludur ve 22 Ka- ihtiyaç duyduu ey; bu ümmi analarm-
nsanolu türküsüz kald zaman gur- sm 1975te Aydnlar Ocanda Dostluk zn iman, saffeti, samimiyeti, ak, heye-
bettedir diyeceiz. Türküler bitip tüke- üzerine yapt unutulmaz konuma- candr. Ksacas Fethi Gemuhluolunun
nirse hatrasz, sevdasz yalnz kalabile- snda, kararan gecelerin sabahlarnn tad ruhtur, misyondur.
ceiz. Türküler ve arklar var. Türküler pek yakn olaca müjdesini veriyor ve
ve arklarda halk var. nsan var. nce, Gözü m olun, çünkü sabah oluyor. Ve bu misyonun sahibi, izzetli, hürmetli,
yüce, ulvi, afif taraflar ile insan var. K- diyordu. Bu konumadaki u sözleri ise, efkatli kii; bir iirinde mazinin güzel
rlan küsen, kaçan, dna kaçmak iste- adeta vasiyet olarak brakyordu: ... Ne yüzünde artk birer hatra olarak kalan-
dikçe kendi içine büzülen, küçük ilgiler yazarm ne çizerim. Zaten okur-yazar lar düünüp üzülerek, öyle söylüyordu:
bekleyen yönleri ile insan var.
takmndan da deilim. Ama bu sözleri Ekmeimizin ad nân- azîz idi; /
Türkülerde ve arklarda iir var, hikmet size sanki bir veda gibi, sanki son söz- Suyumuzun ad âb- leziz idi.
var, yaama kural var. Türkülerde ve lerim gibi... Hâl sâridir(bulac) buyu- Sokamz bu sokak, /
arklarda ahlak var, töreler var, gele- rulmutur. Maraz da sâridir. Dilerim ve Kasabmz bu kasap deildi.
nekler var. Ve asl en mühimi yüreimiz umarm ki benim marazm sâri olmasn Akl- selim denen bir ey vard. /
ve gönlümüz var. Müahhas olarak yü- ve burada evk sâri olsun, cezbe sâri ol- nsanmz hiss-i selim /
rek, mücerret olarak gönül var.() Gari- sun ve ak sâri olsun. Zevk-i selim sahibi idi.
TEMMUZ 2014 | ÇEVRE, NSAN ve EHR | 59