Page 39 - index
P. 39
çülmektedir. Üretkenliin, hizmet veya
bilgi toplumu dediimiz toplumda ziya-
desiyle zihinsel tabanl olmas üretimi,
gerçekletirdiimiz vasat bir ölçüde eve
tarken bilgi aktarmnda bir araç ola-
rak kullandmz bilgisayarlar ve dier
elektronik gereçler, ses hacim ve fonksi-
yonel olarak evde üretime imkân verdik-
leri için yeni ev tiplerinin bu yeni üretim
biçimlerine göre tanzim edilmesi gerek-
mektedir ve sanyorum bu yönde bir ei-
lim çoktan balam bulunmaktadr.
Evet, yukarda da bahsedildii gibi, in-
san zamanla eyann bütün suretlerine
kendi vasflarn tar, bir kere be enisini
ona yükler, dünya görüü neyse eyay
da onun biçiminde oluturur, ona de-
er yükler, temsil makamna yükseltir ve
onu güzel diyecei bir konuma sürükler.
Bu durumdan içinde yaad ev de bir
eya olarak nasibini alr. Ik gölge oyun-
lar, doluluk boluk oran, younluk ve
seyreltilmilik durumu, eklin harekete
yönelmesinden tutunda simetri, asimet-
ri, orijinalite, keif vb. unsurlar evi salt
bir fonksiyon ve kavram yuma halin-
den alarak estetik bir unsur durumuna
yükseltirler.
Bu durumdan bamsz kalmamak
artyla meskenlerimiz de, ilikiye gir-
diimiz dier eyalarmz gibi insani
ihtiyaçlarmzn yan sra bizim kültürel
kodlarmzdan üretilen zevk ve estetik
alglarmzn uygulama alan olarak geli-
im gösterdi. Çadrn fonksiyonel olarak
devam niteliindeki (Türk Evi) ev, hem
geleneksel hayatn sürei olan özellik-
leri devam ettiriyor hem de konar geçer
olan hayat yapsndan ehir veya dier
bir deyile mekâna baml bir hayata
geçiin getirilerini de kuanyordu. Bir
kere mahallemiz vard, sokaklarmz, bu
sokaklarn, mülkiyet ve ulamn gerek-
leri mucibince oluan bir dokusu var-
d. Çkmaz sokak kavram belki de en
fazla bizim kültürümüzde yansmasn
buluyordu. Bu husus mekân payla-
mnda ve kentsel dokunun oluumun-
da bir yönüyle tek biçimliliin ötesinde
yerleim aray olarak ehirsel algnn
âdemi merkeziyetçi hanesine yazlrken
37
Say 14 | Aralk 2016 | Çevre, nsan ve ehir