Page 201 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 201

Gizem Erdoğan - Serdar Simsar - Sinem Dudu Sakal - Ömer Kor - Gamze Kardoğan
                           Ceren Parıltı - Yaşar Doğukan Kaya - Begüm Gündoğdu

               Toplanma  alanı  barındıran  mahallelerde  62.416  konut  nüfusuna  karşın,
            28.119 kişilik toplanma alanının planlandığı tespit edilmiştir. Toplanma alanı
            açısından da Torbalı’nın dirençli olmadığı söylenebilir.
               Analitik değerlendirmelerin ışığında Torbalı yerleşkesinin mekânsal yapım
            yönetmeliği ve dirençli kent ölçütleri üzerinden bütünleşik sentezinin yapılması
            yerinde olacaktır.

               3. Bulgular

               Analizler  dirençli  kent  odağında  hidro-jeolojik,  arazi  kullanım,  ulaşım,
            sosyal-donatı varlığı ve erişilebilirlikleri, kirlilik başlıklarında değerlendirilmiştir.
            Hidrojeolojik  açıdan,  Torbalı  ilçesindeki  dere  yatakları  kurumuş  ve  kentsel
            yapılı çevre içerisinde kaybolmuştur. Bu biçimlenme çalışma alanında kuraklığa
            ve düzensiz yağış alındığında da taşkın riski taşımaktadır. Torbalı kentindeki
            yüzeyler  çoğunlukla  geçirimsizdir.  Yağan  yağmur  yeraltına  geçemez,  yüzey
            boyunca akar ve yetersiz altyapı sonucu ciddi mal ve can kayıplarına yol açma
            tehlikesi taşımaktadır. Torbalı çalışma alanında açık ve yeşil sirkülasyon sistemi
            oluşturma potansiyeli olan alanlar; ulaşım arterleri, dere yatakları, su kanalları,
            kent ormanı ve tarım alanları olarak belirlenmiştir.
               Arazi  kullanım  açısından  değerlendirildiğinde  ilçenin  tarıma  elverişli
            topraklarının bulunması ve bu toprakların büyük il merkezine yakınlığı fiziksel
            yapı  bakımından  güçlü  yön  olarak  ele  alınmıştır  fakat  kent  merkezine  olan
            bu  yakınlık  verimli  tarım  arazilerini  baskı  oluşturmaktadır.  Sanayi  alanından
            kaynaklanan toz ve emisyonların toprağa ve üzerinde yetişen bitkilere yapışarak
            toprak kirliliğine sebep olması da bir diğer kırılganlığı oluşturmaktadır.
               Ulaşım açısından değerlendirildiğinde, kent merkezinde 1 derece yolun 3
            derece yola bağlanması, yeni yerleşim alanlarında eğitim ve sağlık erişiminin
            yetersizliği sorunları bulunmaktadır. İzmir Aydın Denizli demiryoluna sahiptir.
            İzmir  Adnan  Menderes  Havaalanı  30-35  kilometre  yakın  konumda  olması,
            tarım  toprakları  yönünden  zengin  olması  ve  sanayi  alanından  yatırımların
            yoğunlaşması ise kent potansiyelleri arasındadır (Harita 13).



















            187 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206