Page 199 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 199
Gizem Erdoğan - Serdar Simsar - Sinem Dudu Sakal - Ömer Kor - Gamze Kardoğan
Ceren Parıltı - Yaşar Doğukan Kaya - Begüm Gündoğdu
Torbalı havzasının ortasından geçmekte olan Derice Deresi fabrika atıklarıyla
tamamen kirlenmiş ve kullanılmaz duruma gelmiştir. Bölgenin en büyük
akarsuyu olan Fetrek Çayı ise kış aylarında yükselerek akmakta, yaz aylarında ise
kısmen kurumaktadır. İlçede bulunan dereler ve sistemleri korunmadıkları için
sürdürülebilirlikleri kentsel yapılı çevreye uyumlu bir biçimde sağlanamamıştır
(Harita 10). Su sistemlerinin ekolojik sistemler ve kentsel sıcak hava dalgalarına
karşı direnç konusunda önemlidir.
Harita 10: Torbalı Kuru Dere Yatakları Su Erozyon Riski ve
Yangın Koruma Bandı (Özgün Çalışma)
Ulaşımda çevre duyarlılığını ve enerji verimliliğini artırmak hedefiyle sera
gazı azaltımına katkı sağlayan demiryolu ulaşımının kullanılması sürdürülebilirlik
açısından önem taşıdığı düşünülmektedir. Torbalı ilçesi ulaşım bağlantıları
bakımından Ege Bölgesi ve İzmir’in kuvvetli İzmir-Aydın Karayolu (E24 Devlet
Karayolu), İzmir-Aydın-Denizli Demiryolu, Torbalı ilçe merkezinin batısından
geçen İzmir-Aydın Otoyolu (E-87) arterlerini taşımaktadır. İzmir-Aydın-Denizli
Demiryolu Torbalı yerleşim merkezinin içinden geçmektedir. Demiryolu
hattının Torbalı merkezden geçen bölümü 67km’dir ve iki adet istasyon yer
almaktadır. Bunlar, Torbalı ve Tepeköy istasyonlarıdır. Kentler arası transit
ulaşım hatları, kent içi ana yol, kent içi toplayıcı yollar ile kent içi alt derece
yollar arasında hiyerarşi bulunmamaktadır (Harita 11).
185 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi